Üniversite öğretim elemanlarının meslek doyum düzeylerine ilişkin bir araştırma
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
162 BÖLÜM VI ÖZET Bu araştırmada öğretim elemanlarının iş doyumu üzerinde durulmuştur. İş doyumu etkenleri, iş doyumsuzluğu ve iş doyumu kuramları gibi konulara yer verilmiştir. Öğretim elemanlığının hukuksal temelleri incelenmiştir. Konu, yerli ve yabancı araştırma ve makalelerle desteklenmiştir. öğretim elemanlarının iş doyum düzeylerini belirlemek amacıyla yapılan bu araştırmada, öğretim elemanlarının iş doyumuna etki eden faktörlerin tespiti hedeflenmiştir. Araştırmanın genel evreni, Türkiye Cumhuriyeti bünyesindeki üniversitelerdir. Çalışma evreni ise, Selçuk Üniversitesi, Ankara Üniversitesi, Niğde üniversitesi ve İnönü Üniversitesidir. Bu araştırma evresinden random usulü ile Eğitim Fakültesi, Eğitim Bilimleri Fakültesi, Fen Fakültesi, Fen - Edebiyat Fakültesi, Mimarlık- Mühendislik Fakültesi ve Dil ve Tarih Coğrafya Fakültesinde görev yapan 216 öğretim elemanı ile örneklem oluşturulmuştur. Araştırma ile ilgili verileri toplamak üzere J.R.Hackman ve C. Oldham tarafından iş doyumunu ölçmek amacıyla geliştirilmiş 14 maddelik Likert tipi tutum ölçeği kullanılmıştır, ölçeğin geçerliliği ve güvenirliği test edilmiştir. İstatistiksel işlemler olarak, varyans analizi, t- testi ve betimsel analiz kullanılmıştır. Araştırmayla elde edilen sonuçlar, aşağıda verilmiştir. 177 SUMMARY In this study, faculty job satisfaction is measured. Factors of job satisfaction, job dissatisfaction and job satisfaction theories were included. Legal basis of being a faculty member and researches and articles done before in this subject in the country and in abrood were investigated. It was aimed to determine the factors which have influences on faculty job satisfaction in order to find out faculty job satisfaction level. The general environment of the study is universities in Republic of Turkey. It is surveyed at University of Selçuk, University of Ankara, University of Niğde and University of İnönü. From this research area 216 faculty work in the faculty of education, faculty of educational scence, faculty of science, faculty of science Literature, faculty of engineering and architecture and faculty of Languages History and Geography were selected, Randomy. In order to collect the data, Likert type attitude scale with 14 guestions developed by. J.R. Hackman and C. Oldham was used to measure job satisfaction Reliability and validity of the scale were tested. Variant analyses, T-Test and descriptive analysis were the statistics used. Results indicate that; 1- University variable is not a significant factor on faculty job satisfaction 2- Faculty variable is a significant factor on faculty job satisfaction 3- Principle science branch variable is a significant factor on faculty job satisfaction. 4- Position variable is not a significant factor on faculty job satisfaction 5- Age variable is a significant factor on faculty job satisfaction. 6- Gender variable is a significant factor on faculty job satisfaction. 7- Seniority variable is not a significant factor on faculty job satisfaction 8-Marital status variable is not a significant factor on faculty job satisfaction. irr^*?`'` ^r Vt
Collections