Lise ve dengi okul müdürlerinin liderlik davranışlarının müdür ve öğretmen algısı açısından incelenmesi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
BOLUM V SONUÇ VE ÖNERİLER Bu bölümde, araştırmanın özeti, araştırmada ulaşılan bulgular doğrultusunda sonuçlar sıralanmış, araştırmanın amacına ve sonuçlarına uygun olarak öneriler sunulmuştur. Özet Liderlik, özellikle son yüz yılın önemli konularından biridir. Liderlik kısaca gurup içindeki bir bireyin, başında bulunduğu grubun ortak bir amaca yönelik eylemlerini yönlendirme sırasındaki davranışı olarak tanımlanmaktadır. Okullarda liderlik görevi, okul yöneticilerine yani müdürlere düşmektedir. Okulun eğitim ortamının oluşturulmasında, okul yöneticilerine büyük iş düşmektedir. Okul yöneticilerinin liderlik özellikleri okulu bütün yönleri ile etkileyecek kadar önemlidir. Okul yöneticilerinden beklenen liderlik davranışlarından bazıları şunlardır:. Günümüz okul yöneticisi her şeyden önce eğitim ve öğretim lideri olmalıdır.. Okul yöneticisi,okul hakkında bir vizyon ve misyon sahibi olmalıdır.. Okul yöneticisi, güçlü yazılı-sözlü, iletişim ve ikna becerilerine sahip olmalıdır.. Okul yöneticisi, gerektiğinde öğretmenlerin performansım değerlendirmeli ve ödüllendirmelidir.. Okul yöneticisi, okul kurallarını öğretmen ve öğrencilerle birlikte belirlemeli ve uygulamalıdır.. Okul yöneticisi, eğitim ve öğretim için gerekli her türlü kaynaklan sağlamalı, gerekli ortamları hazırlamalıdır.. Okul yöneticisi, okulda ve sınıfta geçen zamanın etkili bir biçimde kullanılmasını sağlamalıdır.. Okul yöneticisi, okulda bir takım ve topluluk ruhunun gelişmesine öncülük etmelidir.. Okul yöneticisi, okul çevresinin ve ailelerin okula destek ve katılımım sağlamalıdır.Çok değişik liderlik çeşitleri vardır. Bunlardan bazıları şunlardır: Vizyoner Liderlik, Transformasyonel (Dönüşüm) Liderlik, Transaksiyonel Liderlik, Süper Liderlik, Kültürel Liderlik, Etik (Moral-Ahlâkî) Liderlik, Öğretimsel Liderlik, Öğrenen Liderler, Kozmopolit Liderler, İzlemeyi Bilen Lider. Bu araştırmanın amacı, lise ve dengi okul müdürlerinin liderlik davranışlarının müdür ve öğretmen algısı açısından nasıl olduğunu ortaya koymaktır. Bu araştırmada, problem oluşturulduktan sonra kaynaklar toplanmış ve anket yardımıyla veriler derlenmiştir. Ergun'un geliştirdiği anketler esas alınarak konunun uzmanları ile birlikte hazırlanmıştır. Anket formları veri toplama aracı olarak kullanılmıştır. Araştırmada kullanılan anket formlarındaki liderlik davranışlarına ilişkin sorular aynen veya kısmen değiştirilmiştir. Bunun sonucunda iki yeni anket oluşturulmuştur. Bu anketler araştırmanın örneklemini oluşturan ve Konya ili Selçuklu, Meram ve Karatay ilçelerinde görev yapmakta olan lise ve dengi okullardaki 105 yönetici ile aynı okullarda görev yapan 216 öğretmene uygulanmıştır. Bu araştırma tarama modelindedir. Bu model çerçevesinde Konya il merkezinde, lise ve dengi okullarda görev yapan okul müdürlerinin liderlik davranışları, okul yöneticileri ve aynı okullarda görev yapan öğretmenlerin görüşleri alınarak belirlenmeye çalışılmıştır. Lise ve dengi okul müdürlerinin liderlik davranışlarının müdür ve öğretmen algısı açısından incelendiği bu araştırmada istatistiki yöntem ve tekniklerden yararlanılmıştır. Bunlar, aritmetik ortalama, standart sapma, T-testi, F- testi teknikleridir. Elde edilen veriler, önce çizelgelere işlenmiş, daha sonra bilgisayara girilerek istatistiki işlemler yapılmıştır. Araştırma bulgularının manidarlık düzeyinde 0.05 düzeyi benimsenmiştir, Araştırma sonuçlan şöyledir: 1. Müdürlerin kendi görüşlerine göre liderlik davranışları, okul yöneticileri tarafından sergilenmektedir. Aralık kriterleri ile kıyaslandığında en fazla sergilenen davranışlar şunlardır: a. Liderlik ve örgütün temsili. b. Liderlik ve amaçların bütünleşmesi. 51c. Aşağıdan yukarıya iletişim. 2. Öğretmen algılarına göre; okul yöneticilerinin gösterdiği liderlik davranışları şunlardır: a. Liderlik ve üyeliğin korunması. b. Liderlik ve yapıyı harekete geçirme. c. Liderlik ve örgütün temsili. d. Liderlik ve amaçların bütünleşmesi. Bu davranış boyutlarında, müdürler gerekli liderlik davranışlarım göstermektedir. Diğer boyutlarda ise okul yöneticileri liderlik davranışları sergilememektedirler. Sonuç Bu araştırmada elde edilen bulgular doğrultusunda lise ve dengi okul yöneticilerinin liderlik davranışlarına ilişkin sonuçlar aşağıda değerlendirilmiş olup bu doğrultuda yargı ve önerilere yer verilmiştir. 1. Öğretmen algılarına göre, okul yöneticilerinin liderlik davranışları; 'Liderlik ve üyeliğin korunması', 'Liderlik ve yapıyı harekete geçirme', 'Liderlik ve örgütün temsili', 'Liderlik ve amaçların bütünleşmesi' boyutlarında müdürler gerekli liderlik davranışlarını göstermektedir. Diğer boyutlarda ise liderlik davranışları sergilenmemektedir. 2. Okul yöneticilerinin cinsiyetlerine göre, liderlik davranışlarından sadece 'Liderlik ve üyeliğin korunması' boyutunda anlamlı farklılık bulunmuştur. Adı geçen boyutta bayan okul yöneticileri erkek meslektaşlarına kıyasla daha yüksek liderlik davranışını savunmuşlardır. 3. Öğretmenlerin cinsiyetlerine göre okul yöneticilerinin liderlik davranışlarına ilişkin görüşlerinin karşılaştırılmasında; liderlik davranışlarından 'Hükmetme'; 'Liderlik ve yapıyı harekete geçirme'; 'Liderlik ve örgütleme' ve son olarak 'Liderlik ve tanıma' boyutlarında anlamlı farklılıklar bulunmuştur. Adı geçen boyutların hepsinde bayan öğretmenler erkek meslektaşlarına kıyasla okul yöneticilerinin düşük liderlik davranışları sergilediğini ileri sürmüşlerdir. 52
Collections