Cumhuriyet`in ilanından günümüze Türk resminde köy ve köy yaşantısının resim eğitimine katkısı
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Türklerin 1850'lerde batılı anlamda resme geçmesiyle birlikte manzara, natürmort, figüratif konular gibi pek çok konu sanatçılar tarafından yoğun olarak ele alınmıştır. Bu konular arasında figüratif resimler her zaman ağırlığını korumuştur. İnsanların günlük yaşamı figüratif resimlerin temelini oluşturmuştur. Cumhuriyetin ilanı ile birlikte üretim kollarındaki gelişmelerden payını alan, tarım sektörünü ülkenin başat gücü haline getirmeye çalışan, köylerde çalışan insanlarımıza olan ilgi yoğunlaşmıştır. Atatürk'ün `Çiftçi, milletin efendisidir.` sözü ile kendilerine verilen önemi hak eden köy insanları ve köy yaşantısı da yavaş yavaş ressamlarımızın ilgisini çekmeye başlamış ve resim sanatımızın temel konularından biri haline gelmiştir. Halen ülkemizde sanatçılar bu konuyu sıklıkla ele almaktadır. Bununla beraber okullarımızda da resim derslerinde köy ve köy yaşantısını konu alan resimler öğretmenler tarafından sıklıkla konu olarak seçilmektedir. Resim-tş dersinde çeşitli yönleriyle işlenen bu konu yıllardır uygulanan ve bir çok öğretmen tarafından uygulanmaya devam edilen; anlatım, soru-cevap ve uygulama yöntemleri ile ele alınmıştır. Bu sebepten konu klasik olmaktan kurtulamamış ve öğrencilerin dikkatini çeken bir konu olmaktan çıkmıştır. Bu çalışma da köy ve köy yaşantısının eğitime katkısı incelenmiştir. Cumhuriyetten sonra köy ve köy yaşantısını konu alan sanatçılar ve eserleri incelenmiş ve ilk öğretimde 6. 7. 8. Sınıflarda hazırlanan plan çerçevesinde ders işlenmiştir. Bu plana göre işlenen dersin sonunda köy ve köy yaşantısı konusunun öğrenciler tarafından ilgi ile takip edildiği doğru hazırlık ve yönlendirmelerle konunun eğitime katkısı belirgin olarak gözlenmiştir. In 1850' s with that Turks has passed drawing related westerner sense, many subjects such as landscape, still life, figurative pictures have been taken up densely by artists. Between these subjects figurative pictures have always had a certain emphasis. People's daily lives have been basis of figurative drawings. With the declaration of republic the interest shown to the people who has got their shares from the developments of producing branches, tried to provide the agriculture sector to become a country's dominant power and worked in villages has been increased. The villagers deserving the importance given with Atatürk' s proverb `Farmer is a nation's master` and also village life slowly has begun to draw our painters' interests and it has become a basic subject of our painting art. At present in our country, in art lessons the teachers often make the students draw the pictures about village and village life. This subject which is worked up with its various sides in art-hand craft lessons has been taken up with expression, asking- answering and practising techniques has been used for years and which are continued to use by many teachers. So this subject is still classic and now it isn't a subject which takes the students attention. In this work, the contribution of the subject about village and village life to education has been studied. After republic, the artists using the subject about village and village life and their works has been studied and in primary school at ö*/?*^01 levels. This subject has been worked up according to the plan prepared. According to this plan after the lesson worked up that the subject about village and village life has been followed by the students willingly and with the help of correct preparation and correct direction the contribution of the subject to education has been observed. 11
Collections