The effect of cultural content in foreign language learning especially its importance on reading comprehension: The role of schemata
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu tezin amacı bir taraftan ilgili görüş ve düşünceler sunarak bir metnin kültürel içeriği ve o parçayı anlama arasındaki ilişkiyi açıklamak ve diğer yandan üniversite sınavına hazırlanan lise öğrencileri üzerinde araştırma yaparak sahip olunan kültürel bilginin okuduğunu anlama üzerinde ne derece etkili olduğunu göstermektir. Birinci bölüm problemin içeriği ve ifadesini, çalışmanın amacını ve hipotezleri konu alır. İkinci bölüm iki bölümü içerir ve bu bölümde ilgili görüş ve düşüncelerin bulunduğu konular sunulur. Birinci bölüm kültür ve dil arasındaki bağlamı içerir. İkinci bölümde kültür ve okuduğunu anlama üzerinde durulur ve schema (ön bilgi) teorisine dayanılarak sahip olunan kültürel bilginin okuduğunu anlamadaki etkisini içerir. Üçüncü bölüm yapılan deneysel araştırmayı,yöntem, sonuçlar ve tartışma ile birlikte ortaya koyar. Son bölümde, ortaya çıkan bir takım sonuçlar ve çıkarılan anlamlar ifade edilir. Ayrıca bu bölüm sonuna ekler ve kaynakça bölümü de eklenmiştir. The aim of this thesis is to define the relationship between the cultural content of a text and reading comprehension through the review of related literature, on one hand, and to show how significant cultural background is in reading comprehension by studying on intermediate level high school students on the other. Chapter One deals with the context and statement of the problem, purpose of the study and hypothesis. Chapter Two consists of two parts, and focuses on the review of literature. The first part includes the relatianship of culture and language. The second part is about the relationship of culture and reading comprehension and it includes the effect of cultural background knowledge in reading comprehension on the basis of the schema theory. Chapter Three presents the experimental study together with the methodology, results and discussion. In the last chapter, several conclusions, and the implications reached at are stated. Appendixes and bibliography are also attached to the end of this chapter.
Collections