Okulöncesi eğitim kurumlarında anadil öğretiminde kullanılan yöntemlerin incelenmesi (Konya örneği)
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
ÖZET İnsanı insan yapan özellikler binlerce yıllık gelişmelerden sonra ortaya çıkabilmiştir. Dil ve düşünce bu gelişmenin ve toplumsallaşmanın sonucunda gerçekleşmiştir. Düşüncenin ve iletişimin temel aracı olan dil, uygarlıklar ve kuşaklar arası ekin taşıyıcılığının da sağlam köprüsüdür. Birey olmayı, ulus bilincini, düşünce ve araç üretmeyi, kalkınmayı, gelişmeyi, çağı yakalama eğilimimizi dille sürdürürüz. Topluma, doğaya dille bakar, çevremizde olup bitenleri dille algılarız. Dil ve konuşmanın en hızlı geliştiği dönem, erken çocukluk dönemi olarak belirlenmiştir. Çocuk, dili diğer insanlarla iletişim kurarak öğrenir. Okulöncesi dönemi, çocuğun çevresini araştırıp tanımaya çalıştığı, çevre ile iletişim kurmaya istekli olduğu bir dönemdir. Kişiliğin temellerinin atıldığı bu dönemde çocuğun bilinçli bir rehberliğe gereksinimi vardır. Okulöncesi dönemdeki bir çocuk için en etkili dil öğrenme ortamı, sağlıklı bir aile ortamı ve iyi bir anaokulu ortamıdır. Çocuk bu ortamlarda, annesinin, babasının, kardeşlerinin, arkadaşlarının, öğretmeMerinin yani çevresindekilerin `anadilini` öğrenmektedir. Bu noktada anadili öğretimi büyük önem taşımaktadır. Okulöncesi çağı anadili gelişiminde en önemli dönemdir. Anadili öğretiminde okulöncesi dönemindeki çocuklar, hem çağdaş dünyanın anlamını hem de kendi yurt gerçeklerini kavrayacaklar, ayrıca kişiliklerinin oluşmasını gerçekleştirecekler, kültür kaynaklarına yöneleceklerdir. Anlatmak istediklerini anlatabilecekler, kültür kaynaklarına yöneleceklerdir. Anlatmak istediklerini anlatabilecekler, anlatılanları da dolambaçsız, yalın yollardan kavrayabileceklerdir. Bu da çağdaş dünyayı kavramayı ve yorumlamayı gerektiren bir anlayıştır. Anlatım olanaklarını alabildiğine açan anadili öğretimi bunun gerçekleştiricisidir. Yapılan bu araştırma ile okulöncesi öğretmenlerinin okulöncesi dönemdeki çocuklara anadilini öğretirken hangi yöntemleri kullandıkları ve kullanma sıklıkları, anadili eğitiminde kullanılan bu yöntemlerin çocukların dil gelişimine ne gibi etkiler yarattığı ve bunun öğrenme düzeylerine ve başarılarına olan etkileri ortaya konmuştur. ABSTRACT The features, which make aperson human could appear after developments of thousands years. The result of this development and socialism, language and thought happened. Language, which is basic means of thought and communication, is also a safe bridge of carrying culture between civilizations and generations. We continue being individual, conscious of nation, producing thought and means, improvement, development, our tendency to catch age with language. We look at society and nature with language and we perceive events with language. The period, in which language and speaking have their rapid development, is determined as early childhood period. Child, learns a language by communicating with other people. In pre-school period a child tries to investigate, recognize his round and he is volunteer for communicating. In this period, in which foundations of personality take form, the child needs a consciousness guidance. For a pre-school child, the most effectual learning environment is a good family and good kindergarten. In these environments child learns his mother's, father's, sister's, friend's, teacher's namely his round's `mother tongue`. In this point, teaching mother tongue is very important. Pre-school age is the most important era for development of mother tongue. In teaching mother tongue, the children in pre-school age will recognize both mean of contemporary world and his country's realities and they will complete their personality development, they will incline towards sources of culture. They can explain, what they want to understand and also they recognize understood things in easy, simple way. And this is an understanding that needs to recognize and comment contemporary world. Teaching mother tongue, which opens possibilities of explaining till end, will make this. With this research, which methods are being used by pre-school teachers and how often these are used while pre-school teachers are teaching mother tongue top re-school children; these methods used in teaching mother tongue how influence the development of language and influences on teaching level and success are explained.
Collections