Tek parti ve Demokrat parti dönemi lise tarih ders kitaplarının muhtevası
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
ÖZETAtatürk, modern bir devlet oluştururken gerçekleştirdiği inkılâplardan önemli birbölümü eğitim alanında olmuştur. Cumhuriyet rejiminin ideolojisini yeni nesillereaktarmak, toplumda millû birlik ve beraberliği sağlamak ve millet bilincini oluşturmakancak eğitimle, özellikle de tarih eğitimi ile söz konusu olabilirdi.Avrupalıların, Türkleri barbar, hiçbir medeniyet kuramayacak kadar ilkel vegöçebe olarak göstermeleri Mustafa Kemal'i harekete geçirmiş, 1928 yılından itibarenyürütülen çalışmalar sonucunda Türk Tarihini Tetkik Heyeti kurulmuştur. Heyet,Avrupalıların Anadolu topraklarında iddialarına tarih ile karşılık vermek istemiştir. Buamaçla Türk Tarih Tezi'ni ortaya koymuşlar ve bu tezi genç nesle benimsetmek içinaraç olarak tarihi seçmişlerdir. Heyetin 1931 yılı itibariyle yayınlamış oldukları tarihders kitaplarında Türklerin ilk ana yurtları Orta Asya'dan dünyaya medeniyetiyaydıkları ileri sürülmüştür.İnönü döneminden itibaren amacına ulaşılan bu iddiadan uzaklaşmaya başlandı.Bu dönemde batılıların medeniyet seviyesinin temeli hümanizm görüldüğünden Yunanve Latin kaynaklar önem kazanmış, liselerde Yunan tarihine daha çok ağırlık verildiğigibi Latince de öğretilmeye başlatılmıştır.Demokrat Parti yönetime geldiğinde ideoloji değiştiğinden Türk Tarih Teziyumuşatılaraktan ders kitaplarında yer alırken Osmanlı Devleti'ne ve kurumlarına aşırıyüklenilmekten kaçınılmış CHP'nin parti tüzüğü ders kitaplarından tamamençıkarılmıştır.Cumhuriyet ile birlikte iktidara kim hakimse tarihi araç olarak kullanmışlar ve buaraçla ideolojilerini yaymaya çalışmışlardır. ABSTRACTWhile Atatürk was founding a modern republic, many important revolutions heperformed were about education. To transfer the republican ideology to new generation,to provide the national unity among the society and to compose a national consciouscould be done only by education, especially history education.That Europeans showed Turks as barbarian, so primitive and nomad that theycouldn?t found any civilization put Atatürk into motion, as a result of the studies, whichhave been done since1928, The Committee of Turkish History Investigations. Thecommittee wanted to answer back by history to the claims of Europeans on Anatolianland. For this reason, they put forward the Turkish History Thesis and chose history asa tool to get Turkish youth to consider this thesis as their own. The committee claimedthat Turks have spread the civilization to world from their first motherland, MiddleEast, by the history course books have been printed since 1931.From the İnönü periods on, it has been started to become distant from this thesisthat reached its aim. During this period, because the basis of the level of easterncivilizations was seen as humanism Greek and Latin sources gained importance, notonly Greek history was given importance but also Latin language was started to betaught.As the ideology changed when the Democrat Party became in power, whilesoftened Turkish History Thesis was taking place in history books, it was abstained fromshouldering Ottoman Empire and its institutions, and the party regulations of CHP wascompletely removed from course books.By the republic, the persons who had the power used history as a tool and theytried to spread their ideologies by this tool.
Collections