İktidar ve otorite kuramları açısından öğretmen öğrenci ilişkileri (Konya alan araştırması)
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
ÖZETBu çalışmada iktidar ve otorite kavramları ile iktidarın kullanılma yollarındanbiri olan liderlik kavramları çerçevesinde öğretmen- öğrenci ilişkileri değerlendirilmeyeçalışılmıştır. Bu değerlendirme yapılırken ilk bölümde iktidar kavramının farklıtanımlamaları ile iktidarı ele alan farklı yaklaşımlar yer alırken, onu otorite kavramı ileliderlik kavramını açıklayan yaklaşımlar takip etmektedir. kinci bölümde metodolojibaşlığı altında amaç ve hedefler, yöntem, yaklaşımlar, evren ve örneklem, çalışma ileilgili tanımlar, öğretmen- öğrenci ilişkilerinin iktidar- otorite- liderlik olguları açısındankavramsallaştırılması yer almaktadır. Araştırmamızın son bölümü anketten elde edilenverilerin yorumlanmasından oluşmaktadır.Çalışma da temel amaç öğretmen-öğrenci ilişkisinin nasıl bir yapıya sahipolduğunu analiz etmektir. Bu bağlamda lise öğrenci ve öğretmenlerinden oluşandeneklerden elde edilen veriler doğrultusunda sınıfların kalabalık olması ile sınıfyönetimi arasında anlamlı bir ilişki bulunmuş ve öğretmen cinsiyeti ile sınıf yönetimiarasında da anlamlı farklılıklar olduğu görülmüştür.Öğretmen-öğrenci ilişkisinde sınıf yönetimi ile değerlendirmelerde öğretmeninöğrenciler tarafından iktidar sahibi bir yönetici olarak değil, paylaşımcı ve rehber birlider olarak görüldüğü ortaya çıkmıştır.Diğer taraftan öğrenci-öğretmen ilişkilerinde çevresel faktörlerinde etkili olduğugözlemlenmiştir. ABSTRACTIn this study tries to evaluate the teacher-student relationship in the context ofpower and authority and as a central way of power use, by the concept of leadership. Inthe first chapter, the various definitions and approaches on power and in this relation,the concepts of authority and leadership are reviewed as the theoretical base. Thesecond chapter with methodology as the title includes objectives and targets,methodological approaches, sample and universe, definitions for the study andconceptualization of the teacher-student relations in view of the power-authority-leadership focus. The final chapter consists of interpretations of the data obtained fromthe survey.The main purpose of the study is to analyze the construction of the teacher-student relationship. In this context, the data obtained from the subjects consisting ofHigh school teachers and schoolchildren, showed significant a relation between thecrowdedness of the classes and class management, also significant differences betweenteacher gender and class management were observable.The evaluation of the teacher-student relationship in view of class managementrevealed that the teacher was not seen by the students as a power holding ruler, ratheras a participating and guiding leader.On the other hand, environmental factors too have been observed beinginfluental on the teacher-student relationship.
Collections