Hz. Ömer`in sünet anlayışı
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Hz. Ömer, dirayetli kisiligi, Kur'an ve Sünnet'e derin vukufiyeti ve 10.5 yıl gibiuzun bir süre devam eden devlet baskanlıgı görevi esnasında muhtelif sahalarda ortayakoydugu icraatlarla tarih boyunca farklı disiplinlerden ilim adamlarının dikkatleriniüzerinde toplamıstır.Hilafette bulundugu süre içinde slam ülkesinin sınırları son derece hızlı birsekilde genislemis, buna baglı olarak meydana gelen yeni durumlar onu birtakımuygulamalar yapmaya itmistir. Onun bu uygulamalarına yüzeysel bir sekilde bakılması,Kur'an ve Sünnet'e `seklen` aykırı olarak nitelendirilmeleri sonucunu dogurmustur.Aynı sekilde onun hadisler karsısında olumsuz bir tavır takındıgı, çok hadisrivayet eden bazi sahabîleri Medine'de göz hapsinde tuttugu, kendisine hadis rivayetedenlerden dogru rivayet ettiklerine dair sahit istedigi gibi iddialar da Hz. Ömer'le ilgiliolarak tartısılagelmistir.Tarih içinde Sia, günümüzde de özellikle modernist ilim adamları bu iddialarınsavunucuları durumundadır. Sia bu tesbiti onun Kur'an ve Sünnet'e riayetsizligi ile,modernistler ise `Kur'an ve Sünnet'e seklen aykırı olsa bile bu iki kaynagın ruhunauygunlukla` izah etmektedir. Elbette bu, her iki kesimin epistemolojik tutumuyla ilgilibir farklılıktır.Bu çalısmada söz konusu iddialar detaylı bir sekilde ele alınmıs, önce Hz. Ömer'inKur'an ve Sünnet anlayısı tesbit edilmeye çalısılmıs, arkasından da tartısma konusuyapılan belli baslı uygulamaları mercek altına alınmıstır. Hadrat Omar, with his skillful and effective personality, with his deep knowledgeon Quran and Hadith and with his various deeds in different fields that he has done inthe time of his state leadership/caliphate which has taken a long time -about 10.5 yearshasattracted the attentions of so many scholars from different disciplines along thehistorical period.In the time of his caliphate, the borders of Islamic state broadened so fast and dueto this so many new cases came into existence and these things pushed him intomaking/taking some acts. Looking to these acts in a superficial way has brought thethought that, these acts are ?formally? contrary/opposite to the Quran and the Sunnah.Like this, it?s also argued (as claim) till now that he has taken a negative positiontowards hadiths and he has kept some Sahabas on probation at Madina because theyhave narrated too much hadiths and demanded eyewitnesses -if they were right orwrong in their narrations- from those who narrated hadiths to him.Shia within the historical period and the modernist scholars especially, in thesedays are the defenders of such claims. Shia explain that, as he (Omar) was inconsideratetowards Quran and Sunnah and modernists explain that ?Even if it is contrary/oppositeto the Quran and the Sunnah ?formally? it is appropriate with the spirit of these twosources.?In this work the critique of the claims that is in question has been made in adetailed manner. Firstly the understanding of Hadrat Omar for Quran and Sunnahtried to be determined. After that the main deeds of Hadrat Omar which is being arguedhas been taken into account and tried to be examined.
Collections