A comparative study of teaching vocabulary in and out of context at school of foreign languages at SelÇuk University
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu çalışma yabancı dilde hangi kelime öğretim tekniğinin daha verimli olduğunu belirlemek amacıyla Selçuk Üniversitesi Yabancı Diller Yüksek Okulu hazırlık sınıflarından her biri 18 öğrenci içeren iki sınıfta yapıldı. Sınıflardan birisine belirlenen 35 hedef kelime bir bağlam içerisinde öğretilirken, diğer sınıfta aynı kelimeler bağlamdan izole edilmiş bir şekilde, listeleme metoduyla öğretildi. Her iki gruba da aynı ön test ve son-test uygulandı. Sonuçlar üzerinde çalışılan öğrenci grupları arasında bağlam içerisinde kelime öğretilmesinin, kelimelerin bağlam haricinde öğretilmesinden büyük ölçüde daha verimli olduğunu göstermiştir. This study was conducted to determine which method for vocabulary instruction was most beneficial: learning words through the context or through isolated word lists. Two groups, each including 18 students, were taught the same selected 35 vocabulary items through different methods. The first group consisted of 18 students and they used isolated words. The second group of 18 students learned their words while reading texts. Both groups were given a pre-test and a post-test. The results showed significant difference in the mean gains of the samples. Teaching vocabulary in context proved to be much more effective than teaching vocabulary in isolated lists.
Collections