The effect of metacognitive strategies on attitudes, achievement and retention in developing writing skills
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Yazmayı gelistirmek dil ögrenmenin önemli ve karmasık bir bölümünüolusturmaktadır. Yazma alanında yapılan son arastırmalar bilis ötesi stratejilerin yazmabecerilerini gelistirme üzerinde etkili oldugunu göstermektedir. Bundan dolayı bilis ötesistratejilerin yazma becerilerini gelistirmede tutum, erisi ve kalıcılık üzerine etkisi buçalısmanın amacını olusturmustur.Çalısma 77 Selçuk Üniversitesi ngiliz Dili Egitimi Anabilim Dalı ögrencisi üzerindeyürütülmüstür. Arastırmada bilis ötesi stratejiler ögretilen ögrenciler ile gelenekselyöntemlerle ögrenim gören ögrenciler arasındaki farkları bulabilmek için öntest -sontestdeseni benimsenmistir. Bu nedenle rastlantısal atama yoluyla bir deney ve bir kontrol grubuseçilmistir.Veri toplamada ögrencilerin erisisi ve ögrenilenlerin kalıcılıgını ölçmek içinögrencilere öntest, sontest ve kalıcılık testi olarak yazma degerlendirme sınavı uygulanmıstır.Ayrıca, tutumlardaki degisiklikleri arastırmak için öntest ve sontest olarak bir yazmabecerilerine karsı tutum ölçegi uygulanmıstır. Bunun yanı sıra elde edilen verilerlekarsılastırmak üzere ögrencilerle görüsmeler yapılmıstır.Arastırmanın sonuçları istatistiksel olarak bilis ötesi stratejilerin yazmada erisi vekalıcılıga katkıda bulundugunu göstermistir. Ancak, sonuçlar deney ve kontrol gruplarıarasında yazmaya karsı tutum bakımından anlamlı farklılıklar göstermemistir Developing writing is an important and complex part of language learning. Recentresearch on writing specifies that metacognitive strategies are found to be effective ondeveloping writing skills. Thus, examining the effect of metacognitive strategies on attitudes,achievement and retention in developing writing skills has been the aim of this study.The study was conducted totally on 77 first year students of Selçuk University EnglishLanguage Teaching Department. A pretest-posttest design has been adopted throughout theresearch to find out the differences between the students that are taught the metacognitivestrategies and the students who received instruction through traditional methods. For thispurpose, an experimental and a control group have been randomly selected.In data collection, the students were given writing assessment tests as pretest, posttestand retention test to measure achievement and retention of the things learned. In addition, anattitude toward writing scale was administered to as a pretest and posttest to investigatechanges in attitudes. Besides, the students were included in discussions and interviews in anattempt to obtain data to compare the quantitative data obtained.The results of the research statistically proved the contribution of metacognitivestrategies to achievement and retention in writing. However, the results did not displaysignificant differences in attitudes toward writing between the experimental and the controlgroup.
Collections