Hakîm es-Semerkandî`nin es-Sevâdü`l-a`zam isimli eserindeki hadislerin tahriç ve değerlendirilmesi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Hadisler İslam'ın temel kaynağıdır. Bu nedenle her mezhep kendi oluşturduğusistemini hadislere onaylatmak amacıyla sünnetten referans aramış hatta bu amaçlahadis uyduranlar bile olmuştur.IV. asırda yaşamış, Ebû Hanife çizgisinde bulunan Hakîm es-Semerkandî, kelâm,fıkıh ve tefsirde bilgi sahibidir. Buna karşın -her ne kadar hadis şeyhlerinden hadisdinlemişse de- bu ilmin inceliklerine vâkıf meslekten bir hadisçi değildir.Müellifin kelâm sahasında yazdığı ve bir dönem Sâmânîlerin resmî akîdesi olarakkabul edilmiş eseri es-Sevâdü'l-a'zam'da ilâhiyât, nübüvvet, irâde-kazâ-kader vesem'iyyât ile diğer bazı konulara dair incelenen yetmiş iki rivâyetin % 36,6'sı sahîh, %7,04'ü hasen, % 23,9'u zayıf, 9,8'i de mevzûdur. Bunun dışında % 19,7 oranındarivâyetin kaynağı da tespit edilememiştir. Sahîh ve hasen nitelikli haberleri birliktedüşündüğümüzde, bunlar toplamdaki rivâyetlerin % 43,64'lük bir oranını teşkil eder kibu da rivâyetlerin yarıya yakınının sağlam olduğu anlamına gelir. The hadiths are in the main source of Islam. In this respect, all of the cults havesearced for reference from Sunna due to be certified their system by traditions,moreover, there have been persons who invented tradition for his aim.Hakîm es-Semerkandî in the linc of Ebû Hanife, who lived in the 4th century waswell-informed in the field of Kelam, Islamic law and Interpretation. On the ather hand,even though he had listened hadiths from shciks, he wasn?t a muhaddith who was awareof the tacts of hadith science.The case of seventy-two rumors about theology, prophethood, volition,adjucation, destiny, sam?iyyat and the other topics in the es-Sevâdü?l-a?zam of theauthor, which he reconciled in the field of Kelam and has been received as the officialfaith of Samans in a term, is as fallows:% 36,6 of the rumours which have been mentioned in this work are salubrious,% 7,04 of them are hasan, %23,9 of the rumours are infirm and % 9,8 of them areinvented. Besides, the source of them % 19,7 rumours couldn?t has been attached. If weeveluate the salubrious and hasan together we see that both constitute % 43,64 of thetotal, and that means approximately % 50 of the rumours in this work are trustworthy.
Collections