Zaman kavramıyla zenginleştirilmiş Türkçe dil etkinliklerinin 5-6 yaş çocuklarında zaman kavramı gelişimine etkisinin incelenmesi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu araştırma, zaman kavramıyla zenginleştirilmiş Türkçe dil etkinlikleri eğitim programının 5-6 yaş grubu çocuklarında zaman kavramı gelişimine etkisini incelemek amacıyla yapılan deneysel bir çalışmadır. Bu araştırmada, çocukların zamansal sıralama (önce- şimdi- sonra, dün- bugün- yarın, sabah- öğle- akşam- gece) becerileri, zaman birimlerini sınıflandırma ve sıralama (gün, hafta, ay, mevsim, yıl) becerileri, zamanı gösteren araçları kullanma (takvim, saat) becerileri incelenmiştir.Bu araştırmanın çalışma grubunu Afyonkarahisar-Sultandağı ilçesindeki iki farklı okulöncesi eğitim kurumlarına devam eden 5-6 yaş grubu çocukları oluşturmaktadır. Bu okullardan biri deney grubu olarak seçilmiş ve bu gruba araştırmacı tarafından oluşturulan zaman kavramıyla zenginleştirilmiş Türkçe dil etkinlikleri eğitim programı uygulanmıştır. Diğer grup ise kontrol grubu olarak seçilmiş ve bu gruba araştırmacı tarafından bir program uygulanmamıştır. Her iki grup da 18'er öğrenciden oluşmaktadır.Deney grubuna ve kontrol grubuna ?Zaman Kavramı Başarı Değerlendirme Ölçeği (ZKBDÖ)? ilk önce öntest olarak uygulanmış ve elde edilen puanlara göre iki grubun da zamansal beceri düzeyleri eşit bulunmuştur. Deney grubuna uygulanan 10 haftalık eğitim programı sonunda hem deney grubuna hem de kontrol grubuna ZKBDÖ sontest olarak tekrar uygulanmıştır. Her iki grupta da veriler Mann Whitney-U ve Wilcoxon eşleştirilmiş iki örnek testi ile analiz edilmiştir.Araştırmada, zaman kavramıyla zenginleştirilmiş Türkçe dil etkinlikleri eğitim programı sonucunda deney grubu çocuklarının zamansal sıralama (önce- şimdi- sonra, dün- bugün- yarın, sabah- öğle- akşam- gece) becerileri, zaman birimlerini sınıflandırma ve sıralama ( gün, hafta, ay, mevsim, yıl) becerileri ve zamanı gösteren araçları kullanma (takvim, saat) becerilerinin önemli düzeyde geliştiği, ancak bu gelişimin kontrol grubu çocuklarında aynı oranda olmadığı görülmüştür. Bu da bize uygulanan zaman kavramıyla zenginleştirilmiş Türkçe dil etkinlikleri eğitim programının etkili olduğunu göstermiştir.Anahtar Kelimeler: Okul öncesi eğitim, zaman kavramı, Türkçe dil etkinlikleri . This research is an experimental study which purposes to examine the effect of the The Turkish language activities education program which enriched with the concept of time in the 5- 6 age group of children. In this research, children?s abilities in sequences of time such as (before-now-after, yesterday- today- tomorrow, morning- noon- evening- night), using of the time materials such as(calendar, clock) have been examined.The study group of this research is composed of 5-6 year old children going to two different pre-school education institutions in Afyonkarahisar- Sultandağı. The Turkish language activities education program enriched with the concept of time made by the researcher been applied to one of these schools chosen as an experimental/test group. The other one was chosen as a control group and hadn?t been applied any program on it by the researcher. Both group consist of 18 students.`The Success Evaluation Scale of the Time Concept? first applied as a pre-test to the test and control group; then according to data it is seen that both groups are equal in the ability in time levels. After the 10 week-education program applied on the test group, The Success Evaluation Scale of the Time Concept had been implemented again as a final test on not only the test group but also the control one. The data had been analysed with the matched sample tests of Mann Whitney-U ve Wilcoxon.In this research, after the The Turkish language activities education program enriched with the concept of time, it is recognised that their ability to make classification of time such as (before-now-after, yesterday- today- tomorrow, morning- noon- evening- night), their ability to make categorization and classification of time units such as (day, week, month, season, year) and the time materials such as (calendar and clock) have been improved, however this improvement (development) is not in the same ratio in 5 year old children.Key words: pre-school education, concept of time, Turkish language activities
Collections