Popüler kadın dergilerinde kadın temsili (örnek olay: Cosmopolitan dergisi)
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Kadının ev dışında daha fazla görünür olması, uygulanan liberal politikalar, bu politikalara bağlı olarak da medya holdinglerinin giderek güçlenmesi neticesinde kadın dergileri de bundan nasibini almıştır. Bu sayede holdinglerin bünyelerine yerleşen kadın dergileri piyasası giderek genişlemiştir. Osmanlı dönemi kadın dergilerinde; kadınların da toplum içerisinde var olduklarını ve sosyal yaşamda görünür olma isteklerini duyurmak amacıyla dergilere konu olan kadınlar, özellikle de 1980'li yıllarda meydana gelen söz konusu değişimler nedeniyle popüler kadın dergilerinde sadece cinsel kimliği ile var olabilmiştir.Bu çalışmada popüler Cosmopolitan dergisinde kadının cinsel bir obje olarak sunulduğunu tartışmak amacıyla söylem analizi metodu tercih edilmiştir. Yapılan analiz sonucundan ortaya çıkan ise popüler kadın dergileri, Osmanlı dönemindeki dergilerin çıkış amacından farklı olarak kadınların toplum içerisinde var olma mücadelelerinde kadınların seslerini duyurmak ve belli konularda bilgilendirmekten çok uzaklaşmıştır. Popüler kadın dergilerinde kadınlar, doğuştan kendilerine bahşedilen bedensel çekicilik sayesinde dergi sayfalarında yer alarak hem dergilerin bu sayede baskı sayısının artması hem de kadınlara yönelik sektörlerin canlı tutulması noktasında cinsel bir obje olarak yerini almıştır.Anahtar Kelimeler: Popüler Kadın Dergileri, Kadın Temsili, Cinsel Obje The increased visibility of women outside of the home, implementation of libereal policies and the ever-increasing strengh of media incorporations based on these policies as well as women?s magazines have played a large role in in the spread of womens magazines by becoming firmly ensconded within the bodies of these incorporations. As a result of the aforementioned changes that came about in the 1980?s in particular, the representaiton of women in women?s magazines changed and women who became the subject of women?s magazines from the Ottoman era as a result of their desire to recognised as part of society and to be visible in social life spcifically came to exist in popular women?s magazines based on their identities as sexual objects.In this study, disclosures analyses method has been selected to argue that women are presented as sexual objects in the popular women?s magazine Cosmopolitan. As a result of the analysis conducted, what emerges is that women?s magazines that based themselves on the example of Cospmopolitan have become far-removed from the objectives of women?s magazines of the Ottoman era which were to convey the voice of women in their struggle to be a part of society to other women and inform them on specific subjects. Women have taken their place in popular women?s magazines as sexual objects based on the physical attraction bestowed upon them by nature and subsequently have increased the circulation of these magazines as well as keeping sectors aimed at women active.Key words: Popular Women?s Magazines, Representation of Women, Sexual Obje
Collections