Osmanlı ilim geleneğinde Buhârîhânlık
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
İmam Muhammed b. İsmail'in Câmi'u's-Sahîh adlı eseri Kur'an'dan sonra en sağlam kaynak olarak kabul edilir. Sahih hadisleri toplamada gösterdiği titizlik onun bu konuma yükselmesini sağlamıştır. İslam ümmeti de mezkûr kitaba gereken değeri göstermiş ve bu sağlam kaynaktan Peygamberinin uygulamaları ve sözlerini öğrenme imkânı bulmuştur. Bu güvenilirlik özellikle Osmanlı toplumunda Câmi'u's-Sahîh'in baş tacı edilmesi sonucunu doğurmuştur ki bunun neticesinde Buhârî'ye has ders geleneği oluşmuş, camilerde halka Buhârî-i Şerîf okutan dersiâm efendilere Buhârîhân denilmiştir. Devlet kontrolüyle yaygınlaşan bu uygulama camilerden türbelere, kütüphanelerden devlet kurumlarına kadar yaygınlaşmış zor ve sıkıntılı zamanlarda ve özellikle savaş zamanlarında hatmedilmesi için devlet tarafından emirler yayınlanmıştır. Mali kısmı kurulan vakıflardan karşılanmış ve Buhârîhânlara maaş tahsis edilmiştir. Osmanlı toplum hayatının dinamiklerinden olan cami derslerinin en önemli ayağını temsil eden Buhârî hatim geleneği Osmanlı ilim geleneğinin kendine has uygulamalarından bir tanesidir. The Imam Muhammad b. Ismail?s work named Camiu?s-Sahih is regarded as the most reliable source after the Qur?an. It has gained this situation thanks to toucy of collecting the genuine traditions. The muslim community has appreciated ıts value as reguired and found chance to learn their Prophet?s deeds and words from ıt. This reliability has resulted in being enthroned the mentioned work by the Ottoman community. And consequently, a teaching tradition special for Buhari has taken place. The man who teached sacred Buhari at mosques has been named as Buhârîhân. This has been generalized by the hand of the government from the mosques to the tombs and the library to the government agencies. And the government has gived directions for being read Buharî from cover to cover at the bored and hard times. Financial part has been provided from the founded institutions and Buhârîhân were given salary. The tradition of reading Buhari, one of the representatives of lessons at mosques which were dynamics of Ottoman communitylife, is one of the specifics of Ottoman education tradition.
Collections