Cumhuriyet Dönemi ressamlarının (1923-1950) Anadolu kültürünü tanımaya yönelik çalışmaları ve Türk resmine etkisi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Türk resim sanatı tarihi, cumhuriyet öncesi ve sonrası olarak düşünüldüğünde 1923?1950 arası dönemin, günümüze kadar devam eden `Cumhuriyet Devri' süreci içinde önemli bir yeri olduğu görülmektedir. Türk resminde yerelleşme olgusu, bir başka deyişle ressamların Anadolu'ya yönelme hareketi biçim ve konu sorunu olarak ele alınmış olsa da, Türk resminde kimlik arayışlarını başlatmıştır. Bu hareketin, Türk resmi için, millilik ve evrensellik yolunda önemli bir adım olduğu düşüncesinden hareketle, Yüksek Lisans Tez konusu başlığı olarak, ?Cumhuriyet Dönemi Ressamlarının (1923?1950), Anadolu Kültürünü Tanımaya Yönelik Çalışmaları ve Türk Resmine Etkisi? seçilmiş ve araştırmalar bu paralelde gerçekleştirilmiştir.Cumhuriyetin ilanından sonra, Batı devletlerinin seviyesine ulaşmak için bir dizi önlem alınmış ve proje üretilmiştir. Bütün hareketlerin ilk adımında, `halkçılık' temel ilke olmuştur. Devletin, kültür ve sanat alanındaki çalışmaları da, halkçılık ilkesinin temel alındığı hareketlerdir. 1932'de kurulmuş olan Halkevleri, halkın eğitim düzeyini yükseltmek, kültürünü geliştirmek amacını üstlenmekteydi. Devlet programı olarak uygulanan, devlet sanatçıları için Yurt Gezileri'nin düzenlenmesi, özel galerilerin bulunmadığı bu dönemde sanatçılar için önemli bir destek olmuştur. 1938?1943 yıllarında gerçekleştirilen bu geziler sayesinde zengin folklorik değerlere sahip Anadolu, sanatçıları etkilemiş, üsluplarını belirlemiştir. Bu da Türk resminin Batı kopyacılığından kurtularak kimlik kazanmasında etkili olmuş ve Türk resminin özgün yapısıyla evrensel değer kazanmasının yolunu açmıştır. By considering the history of Turkish art of painting ?before? and ?after? Republic, the period between 1923-1950 gained an important place in ?Republican Era? that continues up today. Although the locality concept in Turkish painting, in other words, orientation of painters through Anatolia, was considered as a problem of form and theme, it triggers the search of identity in Turkish painting. By considering this movement as a milestone for nationality and universality, the title of this thesis was decided as `Works of Republican Era Painters (1923?1950) for the Understanding of Anatolian Culture and Their Influence on Turkish Art of Painting? and researches have been done accordingly.After the proclamation of Republic of Turkey, a series of precautions were taken and projects were produced to reach the Western Countries? level of development. Populism was the main principle in all of these activities. Activities of State in the field of culture and art were also based on the idea of Populism. The purpose of the establishment of the Public Houses in 1932, was to improve the educational and cultural level of the public. The organization of nationwide travels for state artist was a very important support for them in that period where there was an absence of private art galleries. During the years 1938-1943, several visits were organized and Anatolia inspired the artists by her rich folklore and determined their styles. As a result, Turkish art of painting developed its own identity by avoiding the copying of Western style and this open a new way for the Turkish painting to gain a universal value with its distinctive structure.
Collections