Hattat Hamid Aytaç ve Halim Özyazıcı`nın bazı eserlerinin temel tasarım ilkeleri bakımından tahlili
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Şeyh Hamdullah'la başlayan Osmanlı Mektebi, Hafız Osman, İsmail Zühdi, Mustafa Rakım, Yesâri Es'ad Efendi, Yesârizâde Mehmet İzzet Efendi, Şevki Efendi, Kazasker Mustafa İzzet Efendi, Sami Efendi, Kamil Akdik, Tuğrakeş Hakkı Bey gibi şahısların kalemleriyle hat sanatının zirvesine ulaşmıştır.Hat sanatını zirveye ulaştıran hattatlar kervanına XX. Yüzyılın başlarında Halim Özyazıcı ve Hâmid Aytaç da katılmış ve bu sanatın en güçlü kalemlerinden olmuşlardır.Halim Özyazıcı'yı ve Hâmid Aytaç'ın bazı eserlerini temel tasarım ilkeleri bakımından tahlil etmenin amacı, haklarında -makaleler dışında- bir çalışma yapılmayan bu büyük sanatkârların hayatlarını, sanatlarını ve tespit edebildiğimiz eserlerini temel tasarım ilkeleri bakımından değerlendirerek, sanat âlemine sunmaktır.Çalışmamızda önce, hat sanatı ve temel tasarım ilkelerini araştırdık. Benzerlikleri tespit ettik. Daha sonra Halim Özyazıcı ve Hâmid Aytaç ile ilgili yazıları topladık. Eserlerinin bulunduğu kütüphane, müze, cami vb. yerlerin bugünkü durumu tespit ettik. Konunun uzmanları ile devamlı surette görüşülerek devamlı fikir alış-verişinde bulunduk.Sonuç olarak, XX. Yüzyılı temsil edecek bir sanat seviyesinde bulunan ve sanatlarını öğretmekten büyük bir haz duyan, hat sanatının yeni nesillere aktarılmasında ve bu milli sanatımızın yaşatılmasında büyük bir çaba sarfeden Halim Özyazıcı'nın ve Hâmid Aytaç'ın dikkatle ele alınması ve tüm sanat çevrelerine tanıtılması kanaatindeyiz. Anahtar Kelimeler: Hat Sanatı, Temel Tasarım İlkeleri, Mustafa Halim Özyazıcı, Hâmid Aytaç The Ottoman School of calligraphy started by Şeyh Hamdullah reached it's culmination in later years by the works of Hafız Osman, İsmail Zühdi, Mustafa Rakım, Yesârî Es'ad Efendi, Yesârizâde Mehmet İzzet Efendi, Şevki Efendi, Kazasker Mustafa İzzet Efendi, Sami Efendi, Hakkı Bey.This train of calligraphers were joired by Halim Özyazıcı and Hâmid Aytaç in the early 20th century and became one of the most skillful masters of this art.This study aims at studying in terms of basic design principle to analyze, art and work of this great artists about which no other literature have been published some individual articles.Before our study, we invastigated calligharphy and basic design principles. We have detected similarities. Later, almost all of the publications about Halim Özyazıcı and Hâmid Aytaç were collected. The librariers, and museium where his Works were kept architectural monuments such as mosques and fountains on which their compositions were inscribed were visited for close investigationsPrivate collections of calligraphy were reviwed for unknown samples of their Works. We have always kept contact with expert of his art in the country for enchange of opinionsWe concluded that Halim Özyazıcı and Hâmid Aytaç deserves extensive studies who may well represent the Otoman school of calligraphy and who has always been eager to teach this national art to the following generations. Keywords: Calligraphy, Basic Design Principles, Mustafa Halim Özyazıcı, Hâmid Aytaç
Collections