Yükseköğretim kurumlarında stratejik planlama bağlamında performans yönetim sistemi geliştirme: Bir model önerisi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Yükseköğretim kurumlarında hızla değişen iç ve dış koşullardan etkilenen yönetim, başarı ve değerlendirme anlayışı, yükseköğretim kurumları üzerinde yoğun bir rekabet baskısı oluşturmaktadır. Artan rekabet baskısı ise özellikle hızlı teknolojik değişimleri gerçekleştirmeye yönelik etkin yönetsel tepkilerin yerinde, zamanında ve doğru olarak verilmesini gerekli kılmaktadır. Bu gerekliliğin farkında olan yükseköğretim kurumları başarı düzeylerini, Ar-Ge çıktılarını, ticarileştirme başarılarını, tercih edilebilirliklerini ve rekabet edebilirliklerini artırmak için stratejik yönetim, planlama ve performans yönetimi araçlarından yararlanmak durumunda kalmaktadır. Performans gösterge sistemleri bu amaca yönelik olarak önemli bir işlev görmektedir.Yukarıda tanımlanan çerçeve bağlamında bu çalışma iki temel aşama üzerine kurgulanmıştır. Bunlar; stratejik planlama süreci ve performans gösterge sistemi kurulum süreci olarak tanımlanabilir. Bu çalışmanın amacı genel olarak bir yükseköğretim kurumunda stratejik planlama süreci bağlamında, vizyon, misyon, stratejik amaç, hedef ve stratejilerin belirlenmesi ve buna bağlı olarak performans yönetim sisteminin kurulması ve bir model önerisi sunmaktır. Ayrıca stratejik planlama süreçleri için Selçuk Üniversitesi'nde Bütünleşik AHP TOPSIS/VIKOR yöntemleri ile önem dereceleri belirlemeye yönelik analizler yapılmıştır. Analizler sonucunda Selçuk Üniversitesi'ne yönelik vizyon ve misyon alternatifi seçimi stratejik amaç, hedef ve stratejilere göre çok kriterli karar verme yöntemleri ile gerçekleştirilmiş ve önem dereceleri belirlenmiştir. The management, success and evaluation mentality that is affected by rapidly changing internal and external conditions in higher education institutions constitutes an intense competition pressure on higher education institutions. Increasing competitive pressure requires that effective managerial responses, in particular for the purpose of realizing rapid technological changes, should be given timely and accurately. Recognizing this necessity, higher education institutions have to take advantage of strategic management, planning, and performance management tools in order to increase their success levels, R&D outputs, commercialization success, preferableness, competitiveness. Performance indicator systems have an important function for this purpose.In the context of the framework that is described above, this study is based on two main stages. These can be defined as strategic planning process and performance indicator system installation process. The aim of this study, in generally, is to determine vision, mission, strategic objective, goals, and strategies and establish performance management system and propose a model accordingly. In addition, for strategic planning processes, analyses were made in Selçuk University in order to determine importance degree with Integrated AHP, TOPSIS/VIKOR methods. As a result of analyses, selection of vision and mission alternative for Selçuk University was carried out with multi-criteria decision making method according to strategic objective, goal and strategies and determined importance degrees.
Collections