Yaratıcı beceriler ölçeği (YBÖ)`nin Türkçe uyarlaması: Geçerlik ve güvenirlik çalışması
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu araştırmanın amacı, `Yaratıcı Beceriler Ölçeğinin-YBÖ (Profile of Creative Abilities-PCA)` Türkçe uyarlama çalışmasının yapılmasıdır. Bu araştırma, genel tarama modelindedir.Araştırmanın örneklemini 2014–2015 öğretim yılında Konya ilinde anaokuluna, ilkokula ve ortaokula devam eden, normal gelişim gösteren, anne ve babasıyla birlikte yaşayan ve tesadüfi belirlenen 5.0 ile 14.11 yaşları arasındaki toplam 219 çocuk oluşturmaktadır. Araştırmada çocuklara ve ailelerine ait demografik bilgileri elde etmek amacıyla araştırmacı tarafından geliştirilmiş olan Genel Bilgi Formu,çocukların sınıf öğretmenlerine ilişkin bilgileri elde edebilmek amacıylaaraştırmacı tarafından oluşturulanÖğretmen Bilgi Formuveçocukların yaratıcılık düzeylerini değerlendirmek amacıyla 2007 yılında Ryser tarafından geliştirilen Yaratıcı Beceriler Ölçeği (Profıle of Creative Abilities) kullanılmıştır. Yaratıcı Beceriler Ölçeği (YBÖ), çocuklara uygulanan resim çizme (yeni element, orjinallik, adaptasyon, perspektif), kategoriler (akıcılık, esneklik), ev değerlendirme ölçeği (annelere uygulanan) ve okul değerlendirme ölçeği (öğretmenlere uygulanan) olmak üzere dört alt ölçekten oluşmaktadır. Ölçeğin geçerliği için, kapsam, yapı ve ölçüt geçerliği ile alt ölçekler ve bu ölçeklerin alt boyutları arasındaki korelasyon analizleri yapılmıştır. Ölçeğin güvenirlik analizi kapsamında ise, Yaratıcı Beceriler Ölçeği (YBÖ)'nin iç tutarlığı, test-tekrar test ve değerlendirmeciler arası güvenirlik ile ilgili güvenirlik analizleri yapılmıştır.Yaratıcı Beceriler Ölçeğinin-YBÖ 5.0 ile 14.11 yaşları arasındaki çocukları için yüksek oranda geçerli ve güvenilir bir test olduğu sonucu elde edilmiştir. Anahtar Kelimeler: Yaratıcılık, Yaratıcılık Ölçeği, Geçerlik, Güvenirlik, Uyarlama The purpose of the present study is to conduct the Turkish version of `Profile of Creative Abilities-PCA`. The research is in survey method. The sample of the study consisted of 219 children between the ages of 5.0 to 14.11 who were selected randomly from normally developing children, living with their mothers and fathersand who were studying in kindergartens, primary and secondary schools in the province of Konya during the academic year 2014-2015. Within the study, the General Information Form developed by the researcher to obtain demographic information related to children and families, the Teacher Information Form developed by the researcher to obtain information related to children's teachers, and the Profile of Creative Abilities Scale which was developed by Ryser in 2007 to evaluate children's creativity levels are all used as data collection tools. In analyzing the data, a validity study was conducted and analyzed on the scale, content, construct and criterion. In addition, correlations between the sub-scales within the Profile of Creative Abilities-PCA and sub-dimensions of these sub-scales were investigated. In the context of the scale, reliability analysis, internal consistency, test-retest and the consistency among the evaluaters reliability studies of Profile of Creative Abilities-PCA have been analyzed.The fact that the correlation coefficients are high shows the consistency between assessors is high. It is found that Profile of Creative Abilities-PCA is a highly valid and reliable test for children between the ages of 5.0 and 14.11.Keywords: Creativity, Creativity Scale, Validity, Reliability, Adaptation
Collections