Kurumsal sosyal sorumluluk algılamalarının örgütsel bağlılık üzerindeki etkisi: Konya Organize Sanayi Bölgesinde bir araştırma
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu araştırmanın amacı, kurumsal sosyal sorumluluk algılamalarının örgütsel bağlılık üzerindeki etkisini ve çalışanların demografik özellikleri açısından kurumsal sosyal sorumluluk algılamaları arasında anlamlı farklılıklar olup olmadığını ortaya koymaktır. Çalışmanın örneklemini Konya Organize Sanayi Bölgesi'nde faaliyet gösteren işletmelerde çalışan 435 personel oluşturmaktadır. Çoklu Regresyon analizi sonuçlarına göre; kurumsal sosyal sorumluluğun ekonomik, yasal ve hayırseverlik odaklı sorumluluk boyutlarının duygusal bağlılık üzerinde pozitif yönlü ve anlamlı bir etkiye sahip olduğu tespit edilmiştir. Ancak, etik sorumluluk algılamalarının duygusal bağlılık üzerinde istatistiksel olarak anlamlı bir etkiye sahip olmadığı da araştırma bulguları arasında yer almaktadır. Diğer yandan kurumsal sosyal sorumluluğun ekonomik, yasal ve etik sorumluluk boyutlarının normatif bağlılık üzerinde pozitif yönlü ve anlamlı bir etkiye sahip olduğu tespit edilmiştir. Ancak, hayırseverlik odaklı sorumluluk boyutunun normatif bağlılık üzerinde istatistiksel olarak anlamlı bir etkiye sahip olmadığı tespit edilmiştir. Benzer şekilde kurumsal sosyal sorumluluğun ekonomik, yasal ve etik sorumluluk boyutlarının devam bağlılığı üzerinde pozitif yönlü ve anlamlı bir etkiye sahip olduğu tespit edilmiştir. Ancak, hayırseverlik odaklı sorumluluk boyutunun devam bağlılığı üzerinde istatistiksel olarak anlamlı bir etkiye sahip olmadığı ortaya konulmuştur.Farklılık analizleri sonuçlarına göre; cinsiyet ve medeni durum değişkenleri açısından, gerek toplam kurumsal sosyal sorumluluk, gerekse kurumsal sosyal sorumluluğun alt boyutları olan ekonomik, yasal, etik ve hayırseverlik odaklı sorumluluk algılamaları arasında anlamlı bir farklılık olmadığı bulgusuna ulaşılmıştır. Benzer şekilde katılımcıların yaş ve eğitim düzeyleri açısından da, kurumsal sosyal sorumluluk algılamaları arasında istatistiksel olarak anlamlı bir farklılık olmadığı tespit edilmiştir. Ancak, iş deneyimi ve işletmedeki pozisyon değişkenleri açısından kurumsal sosyal sorumluluk algılamaları arasında anlamlı farklılıklar olduğu tespit edilmiştir. Bu araştırmada son olarak, çalışmanın kısıtları ve gelecek araştırmalara yönelik önerilere yer verilmiştir. The aim of this study is to determine the perceptions of corporate social responsibility on organizational commitment and reveal whether there are significant differences regarding the perceptions of corporate social responsibility in terms of employees' demographic characteristics. Data sampling of the study was gathered from 435 employees operating in Konya Organized Industrial Zone. Multiple Regression analysis results showed that economic, legal and philanthropic responsibilities had a significant and positive effect on emotional commitment. However, ethical responsibility had no significant effect on emotional commitment. On the other hand, economic, legal and ethical responsibilities had a significant and positive effect on normative commitment. But, philanthropic responsibility had no significant effect on normative commitment. Similarly, economic, legal and ethical responsibilities had a significant and positive effect on continuance commitment. Nevertheless, philanthropic responsibility had no significant effect on continuance commitment. Difference analysis results of the study indicated that there were no differences among employees' perception of corporate social responsibility in terms of gender, marital status, age and education. However, the study showed that there were differences among employees' perception of corporate social responsibility in terms of work experience and position in the businesses. Finally, the limitations of the study are given and some suggestions are made for future studies.
Collections