Giyim endüstrisinde talep tahmin yöntemlerinin uygulanması: Örnek bir uygulama
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Talep tahmini, ürün satışlarının gelecek dönemler için ne olacağını belirlemek ve önceden bilmek için, geçmiş dönem verilerinin düzenlenmesi ve analiz edilmesi sürecidir. Bunun yanında talebi etkileyecek diğer faktörlerdeki değişmelerin, talebi ne yönde ve ne kadar etkileyeceğinin tespitinde istatistiksel analizlerden yararlanılmaktadır.Bu araştırmanın amacı; hâlihazırda literatürde var olan basit talep tahmin yöntemleri ile hesaplanan talep miktarları ile gerçekleşen talep miktarının karşılaştırılarak giyim işletmelerine en uygun talep tahmin yönteminin belirlenmesi ve ilgili giyim işletmelerine önerilerde bulunmak amacıyla planlanmış ve yürütülmüştür. Araştırmanın verileri giyim endüstrisinde faaliyet gösteren bayan giyim üretimi yapan büyük ölçekli bir işletmeden toplanmıştır.İşletmeden alınan geçmiş yıllara ait verilerden yararlanarak, aritmetik ortalama, hareketli ortalama ve ağırlıklı ortalama ile gelecek yıla ait talep miktarları hesaplanmıştır. 3 farklı yöntemle hesaplanan talep miktarları ve gerçekleşen talepler karşılaştırılmıştır. Karşılaştırma sonucunda beden numaralarına oluşacak talebin tahmin edilmesinde, ağırlıklı hareketli ortalama yöntemi diğer yöntemlere göre gerçekleşen talebe yakın sonuçlar verdiği görülmüştür. Karşılaştırma sonucunda renklere oluşacak talebin tahmin edilmesinde nötr (siyah, beyaz, gri) renkli olan ürünler için ağırlıklı hareketli ortalama yöntemi diğer yöntemlere göre gerçekleşen talebe yakın sonuçlar verdiği görülmüştür. Anahtar Kelimeler: Talep tahmini, Talep tahmin yöntemleri, Giyim Endüstrisi Demand forecasting is the process of organazing and analyzing previous period data to determine the sales of goods in the next periods. Besides, statistical analyzes are used to determine the how change in other factors will effect the demand.This research has been planned and performed to make suggestions to related ready-made clothing businesses and aim of this research is to determine the most proper demand forecast method by comparing demand amount which calculated using basic demand forecast methods and the actual demand.Research data has been collected from a large-scale ready-made clothing enterprise. This data consists of the previous periods of the company. According to these values various demand forecasting methods were implemented such as arithmetic mean, moving average, and weighted moving average. After all, evaluated data from demand forecasting compared to real demand. After comparison, it is observed that the weighted moving average mean offered a more precise result for determining the demand in body sizes than arithmetic mean and moving average mean methods. Comparisons show that for the forecasting of demand according to colors, weighted moving average method offers a more precise result than other methods for the goods with neutral colors ( black, white, gray).Keywords: Demand Forecasting, Demand Forecasting Methods, Clothing Industry
Collections