Öz düzenleme beceri eğitimi programının altı yaş grubu çocukların öz düzenleme becerilerine, sosyal duygusal davranışlarına ve sosyal becerilerine etkisinin incelenmesi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu araştırmada Öz Düzenleme Beceri Eğitimi Programı'nın altı yaş grubu çocuklarının öz düzenleme becerilerine, sosyal duygusal davranışlarına ve sosyal becerilerine etkisi incelenmiştir. Araştırma deneme modelinde olup öntest/ sontest kontrol gruplu model kullanılmıştır. Bu araştırmanın çalışma grubunu, Niğde il merkezindeki bağımsız anaokulları arasından seçilen iki bağımsız anaokulunda eğitim alan 40 çocuk oluşturmaktadır. Araştırmada veri toplama aracı olarak `Genel Bilgi Formu`, Smith-Donald ve arkadaşları (2007) tarafından geliştirilen, Fındık Tanrıbuyurdu (2012) tarafından Türkçeye uyarlanan `Okul Öncesi Öz Düzenleme Ölçeği (OÖDÖ)`, Avcıoğlu (2007) tarafından geliştirilen, `Sosyal Becerileri Değerlendirme Ölçeği (SBDÖ)` ve Türk Psikologlar Derneği, Okul Öncesi Komisyonu (1998) tarafından geliştirilen, `Okul Öncesi Çocuklar için Psikolojik Gözlem Formu` nun, Sosyal Duygusal Davranışlar alt ölçeği kullanılmıştır. Elde edilen verilerin analizinde; Mann Whitney U Analizi, Wilcoxon İşaretli Sıralar Testi kullanılmıştır. Araştırmadan elde edilen bulgular aşağıda özetlenmiştir: •Deneme ve kontrol grubu çocuklarının öz düzenleme beceri, sosyal duygusal davranış ve sosyal beceri ön-test puan ortalamaları arasında anlamlı bir farklılaşma bulunmamıştır.•Deneme grubu çocuklarının öz düzenleme beceri, sosyal duygusal davranış ve sosyal beceri sontest puan ortalamalarının, öntest puan ortalamalarından anlamlı düzeyde farklılaştığı belirlenmiştir.•Deneme grubu çocukların öz düzenleme beceri, sosyal duygusal davranış ve sosyal beceri sontest puan ortalamalarının, kontrol grubu çocukların sontest puan ortalamalarından daha yüksek olduğu saptanmıştır.•Kontrol grubu çocuklarının öz düzenleme öntest-sontest puanları arasında anlamlı bir farklılaşma bulunmamıştır.•Kontrol grubu çocuklarının sosyal duygusal davranış ve sosyal beceri sontest puan ortalamalarının, öntest puan ortalamalarından anlamlı düzeyde farklılaştığı tespit edilmiştir.Elde edilen bu bulgular doğrultusunda ulaşılan genel sonuç; Öz Düzenleme Beceri Eğitimi Programı, altı yaş grubu çocukların öz düzenleme becerilerini, sosyal duygusal davranışlarını ve sosyal becerilerin gelişimini desteklemektedir.Anahtar Kelimeler: Okul Öncesi Eğitim, Sosyal Duygusal Davranış, Sosyal Beceri, Öz Düzenleme, Dikkati Düzenleme, Duygu Düzenleme, Davranış Düzenleme In this research, the Self Regulation Skill Education Programme's effect on their self regulation skills, emotional behaviours and social skills of six-year-old kids. The research is in the trial model and the model with thepre-test and post-test control group is used in the research. The study group of this research is made up of 40 kids who get educated in the two independent kindergartens chosen among the independent kindergartens in the Centrum of Niğde. As the means of data gathering the General Data Forms, the Preschool Self-Regulation Assessment-PSRA, the Social Skills Assessment (SSA), the Psychological Observation Form for Preschool Children subscale of social emotional behaviours are used in the research. The Mann Whitney U Analysis, The Wilcoxon Signed Rank Test are used to analyze the data obtained.The findings obtained from the research are summarized below:•A meaningful differentation among the averages of pre-testpoints of the self regulations skill, the social emotional behaviour and the social skill of the trial and control group kids can't be found.•It is determined that the averages of post-test points of the self regulation skill, the social emotional behaviour and the social skill of the trial and control group kids meaning fully differentiated from the ones of pre-test points of the same group.•It is determined that the averages of post-test points of the self regulation skill, the social emotional behaviour and the social skill of the trial group kidsare higher than the averages of the post-test points of the control group kids.•A meaningful differentation among the pre-test and post-test points of the self regulation skill of the control group kids can't be found.•It is determined that the averages of post-test points of the social emotional behaviour and the social skill of the control group kids meaningfully differentiated from the ones of pre-test points of the same group.The general conclusion reached in accordance with these findings obtained is that the Self Regulation Skill Education Programme supports their self regulation skills, social emotional behaviours and social skills development of six-year-old kids.Key words: Preschool Education, Social Emotional Behaviour, Social Skill, Self regulation, Attention Regulation, Emotion regulation, Behaviour regulation
Collections