İdari sözleşmelerde kamu gücü ayrıcalıkları
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Türk hukukunda, idari sözleşme niteliğinin tespitinde ve idari sözleşmelerin hukuki rejiminde kamu gücü ayrıcalıkları kavramının özel bir önemi bulunmaktadır. Yargı organı ve doktrin bir yandan kamu gücü ayrıcalıklarını, idari sözleşme niteliğinin tespitinde ölçüt olarak kullanmakta; diğer yandan idari sözleşmelerde idarenin belli kamu gücü ayrıcalıklarını haiz olduğunu kabul etmektedir. Aynı kavramın hem ölçüt hem sonuç olmasından kaynaklanan bu karmaşa, idari sözleşme alanının çözülmesi gereken sorunlarından yalnızca biridir. Ayrıca, sözleşme kavramı ile kamu gücü ayrıcalığı kavramı ve sözleşmeci özel hukuk kişisinin bireysel yararı ile kamu yararı kavramları arasındaki bağdaşmazlık da bu alanda çözülmesi gereken diğer bir sorundur. İdari sözleşme kategorisi içinde kabul ediliyor olmalarına rağmen, kamu hizmeti imtiyaz sözleşmesi, idari hizmet sözleşmesi ve diğer idari sözleşmelerin birbirlerinden oldukça farklı nitelikleri haiz olmaları, bu alanda genel sonuçlara ulaşmayı engelleyen başka bir sorundur. Bu doğrultuda, farklı idari sözleşme türlerine ilişkin içtihatlarda farklılık bulunmaktadır. Bununla birlikte; tüm idari sözleşmelerde, sözleşmenin tarafları açısından eşitliğin bozulmuş olduğunu söylemek mümkündür. Bu eşitsizlikten kaynaklanan dengesizliğin mümkün olduğunca giderilmesi, hukuk devleti ilkesinin gerçekleşmesi için bir gerekliliktir. Böylece bireysel yarar ve kamu yararının dengelenmesi, sözleşme ilişkisinde idarenin haiz olduğu kamu gücü ayrıcalıklarının mümkün olduğunca sınırlandırılması ile söz konusu olabilecektir. Açıklanan sınırlamanın ise, en çok idari sözleşmeler alanında kanunilik ilkesine yaklaşılmasıyla mümkün olabileceği söylenebilir. İçtihatların da, açıklanan sorunların çözümüne katkı sağlayacak şekilde geliştirilmesinin idari sözleşme niteliğinin tespitinde ve hukuki rejiminin belirlenmesinde gelişme sağlayacağı kuşkusuzdur. The concept of public power privileges has a special importance in the identification of qualification of administrative contract and juridical regime of administrative contracts in Turkish law. Judicial organ and doctrine, on the one hand use the public power privileges as a criteria in the identification of qualification of administrative contract, on the other hand accept that the administration has certain public power privileges in administrative contracts. The chaos stemming from the fact that the same concept is both the criteria and the result is only one of the problems of administrative contracts area to be solved. Besides, the disharmony of the concept of contract with the concept of public power privilege and private person contracting party's individual interest with public interest is also another problem to be solved in this area. Although all of them are accepted in the category of administrative contracts, the fact that the public service concession contract, administrative employment contract and the other administrative contracts have quite different characteristics is another problem hampering to reach general results in this area. Accordingly, there is discrepancy in the case law related different administrative contracts. However, it is possible to say that equality is deteriorated in terms of the parties of the contract in all of the administrative contracts. The elimination of the unbalance stemming from that inequality completely is a necessity for the realization of the principle of the state of law. Thus, balancing the individual interest and public interest can be realized by limiting the public power privileges possessed by administration in contractual relationship as much as possible. It can be said that the limitation explained may be possible by getting close to the principle of legality in the area of administrative contracts at most. It is undoubted that developing the case law in a way to contribute to the solution of the problems explained will provide development in the identification of qualification of administrative contract and juridical regime of administrative contracts.
Collections