Cumhuriyetten günümüze Türk resminde karikatürel yaklaşımlar
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
İnsanların düşüncelerini istedikleri gibi ifade edemedikleri zaman kullandıkları en güçlü anlatım mizah yapmak olarak bilinmektedir. Kapalı kapılar mizah ile aralanır ve mizah özgür düşünce faktörüdür. Mizahi unsurlar; içinde gülmece bulunan, gülmece niteliği taşıyan yazı, karikatür olarak bilinmektedir (TDK, 2011: 1692).Gelişen teknoloji ve yaşam standartlarının, çeşitli mizah örneklerinin ortaya çıkmasında büyük katkı sağladığı bilinmektedir. Basının, gündelik yaşantıda yerini almasıyla insanlar yazılı mizahla karşı karşıya gelmektedir. Sözlü mizah ikinci plana atılmaktadır. Yazılı mizahla taklitçi tipler, gülünç hareketlerle eğlenen topluluklar işlevini kaybederken, mizahçılar yazar ve çizer olarak basın yayın organlarında çalışmaya başladıkları bilinmektedir. Karikatür, basının toplumda yaygınlaşmasıyla zaman ve mekana göre farklı arayışlar içerisine girmektedir. Yazılı mizah yaşanılan çağ ile paralel olarak gelişim gösterirken görsel mizah ürünlerinden resim ve karikatürün, etkileşim içerisinde yaşanılan çağın aynası oldukları da bilinmektedir.Bu araştırmada, karikatür ve resim sanatının ortak öğeleri incelenmiştir. Türk karikatürün başlangıcından bugüne tarihsel gelişim sürecinden bahsedilmiştir. Türk karikatürünün tarihsel gelişimini incelerken bazı ressamların karikatür sanatıyla uğraştığı ve resimlerinde karikatürel yaklaşımların görüldüğü eserler ele alınarak incelenmiştir. Türk Resim Sanatı ile Karikatür Sanatının ortak ve ayrışan yerleri incelenerek, birbiriyle etkileşimi üzerinde durulmuştur. Etkileşimin sonucunda iç içe olduğunun anlaşılmasında literatüre katkı sağlayacağı düşünüldüğü için `Cumhuriyetten Günümüze Türk Resminde Karikatürel Yaklaşımlar` adıyla bir başlık altında toplanarak araştırmalar yapılmıştır. Türk ressamlarından Abidin Dino, Avni Memedoğlu, Cihat Burak, Efkan Beyaz, Fikret Mualla, İbrahim Balaban, Mehmet Güleryüz, Mevlüt Akyıldız, Mustafa Horasan ve Nuri Abaç' ın resimlerinden örnekler ele alınarak resimleri incelenmiş ve yorumlanmıştır. The most powerful expression that people in print cannot express their thoughts as they wish. The closed doors are intertwined with humor, and humor is a free thinking factor. Humorous elements; in the laughter, the article with the content of humor, is known as cartoonIt is known that developing technology and living standards make a great contribution to the emergence of various humor samples. It is face written people humor when the press takes place in everyday life. Oral humor is put into the second plan. It is known that the humorist types, the humorous groups and the humorists started to work in the media as writers and illustrators. Cartoon enters different quests according to time and place with the widespread use of press in society. While the written humor develops in parallel with the experienced age, it is also known that visual humor products are pictures and cartoons, they are the mirror of the era in the interaction.In this research, are examined the common elements of cartoon and painting art. Since the beginning of Turkish cartoon, historical development process has been mentioned. While examining the historical development of the Turkish caricature, some of the painters are interested in cartoon art and the caricature approaches in their paintings are examined. The relationship between Turkish Painting and Cartoon Art is examined and their interaction with each other is emphasized. As it is thought that it will contribute to the understanding that it is intertwined as a result of the interaction, it has been gathered under the title of thinking 'Approaches in the Cartoning Turkish Painting to Republic from the Present'. Turkish painters; were handled Abidin Dino, Avni Memedoglu, Cihat Burak, Efkan White, Fikret Mualla, Ibrahim Balaban, Mehmet Guleryuz, Mevlut Akyildiz, Mustafa Khorasan and Nuri Abac 's paintings.
Collections