Konya örneğinde coğrafi işaretli ürünlerin gastronomi turizmi açısından önemi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Ülkemiz coğrafi konumunun etkileri ile farklı özelliklerde birçok ürünü ortaya çıkaran birpotansiyele sahiptir. Ülkemizde birçok ürün kökeninin ait olduğu bölge ve yörelerle anılmaktadır.Son yıllarda yaygınlaşan ve ülkemizde de git gide sayıları artan coğrafi işaret tescilli ürünlergöstermektedir ki toprağımızda yetişen veya ülkemizde hazırlanan, imal edilen yöresel ürünlerimizyasalarla da korunmaya başlanmıştır. Bahsi geçen bu coğrafi işaretli ürünlerin turizm ürününedönüştürülmesi özellikle de gıda türündeki ürünlerin birer gastronomik unsur haline getirilerekturizm ürünü statüsünde tanıtılıp pazarlanmasının yapılması bölgesel kalkınmaya destek veripturizmin çeşitlenerek aktif halde faaliyetlerini devam ettirebilmesine olanak sağlamaktadır.Mayıs 2019 tarihi itibariyle ülkemizde 409 tane coğrafi işaret tescil belgeli ürünbulunmaktadır, bu ürünlerden 252 tanesi gıda ürün grubunda yer almaktadır. Ayrıca 408 tane üründe tescil belgesi için başvuru yapmış ve değerlendirme sürecindedir. Sayılardan da anlaşılacağı gibiülkemiz coğrafi işaretli ürün bakımından oldukça zengin bir potansiyele sahiptir ve her geçen günsayıları artmaktadır.Bu çalışmanın amacı, yiyecek- içecek bakımından Konya'da coğrafi işaretli ürün statüsündebulunan `etli düğün pilavı`, `etli ekmek` ve `Kadınhanı tahinli pidesi` adlı ürünlerin tanınırlığınıbelirlemek ve söz konusu ürünlerin Konya'nın gastronomi turizmine etkilerini incelemektir. Bukapsamda Konya'yı ziyaret eden ziyaretçilerle yüz yüze anket yapılmış olup kayıp veri anketleriçıkarıldığında 487 adet anket verisi elde edilmiştir. Elde edilen sonuçlar SPSS 16.0 istatistikselanaliz programında analiz edilerek sonuçlar ilgili testlerle yorumlanmıştır.Elde edilen sonuçlara göre, coğrafi işaret ürünü olgusunun gastronomi turizminietkilemediği ancak coğrafi işaret kavramının bilinirliğinin gastronomi turizmi üzerinde anlamlı vepozitif bir fark ortaya koyduğu gözlenmiştir. Our country has the potential to reveal many products with different characteristics with theeffects of its geographical location. In our country, many products originate from regions and regionswhere the origin belongs. Geographically labelled products that have become widespread in recentyears in our country shows that our local products, which are grown in our land or prepared in ourcountry, are being protected by laws. The transformation of these geographically labelled productsinto tourism products, especially the introduction and marketing of food products in the status oftourism products by making them a gastronomic element, supports regional development and enablestourism to continue its activities actively by diversifying.As of May 2019, there are 409 geographically labelled products in our country and 252 ofthese products are in the food product group. In addition, 408 products have applied for theregistration certificate and are in the process of evaluation. As it can be understood from the numbers,our country has a very rich potential in terms of geographically labelled products and the numbersare increasing day by day.The aim of this study is to determine the recognition of products which are in geographicallylabelled status in Konya in terms of food and beverage as 'wedding rice with meat', 'qıickbread withground meat layer on top (Etli Ekmek) and 'Kadınhanı Tahini flat bread' and to examine the effectsof these products on gastronomy tourism in Konya. In this context, the visitors who visited Konyawere interviewed face-to-face and the missing data questionnaires were collected and 487 survey datawere obtained.The results were analyzed in SPSS 17.0 statistical analysis program and the results wereinterpreted by relevant tests. According to the results obtained, the fact that the phenomenon ofgeographically labelled does not affect gastronomy tourism however, it was observed that theawareness of the concept showed a significant and positive difference on gastronomy tourism.
Collections