Bir popüler kültür ürünü olarak televizyon dizilerinde ideolojinin sunumu: Hatırla Sevgili ve Sevda Kuşun Kanadında örneği
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Tarihin ilk zamanlarında bireyler kültürlerini kendi deneyimleri ile oluşturmuş ve aktarmıştır. Bireyler medya araçlarının ortaya çıkmasıyla da birlikte kültürlerini daha geniş bir alana yayma şansı bulmuştur. Fakat bu durum kapitalist pazarın oluşmaya başlamasıyla değişmiştir. Kültürün endüstrileşerek bir ürün haline gelmesiyle deneyim üretmek artık Kültür Endüstrisinin gerçekleştirdiği bir durum olmuştur. Bireyler ise bu endüstrinin ürettiği kültürün tüketicileri haline gelmiştir. Medya yoluyla bireylere ulaştırılan endüstrileşmiş kültürel ürünler popülerlik özelliği yüklenerek bireylere sunulmaktadır. Popülerlik yüklenen her bir ürün ise endüstri sahipleri tarafından belirlenmektedir. Ülkemizde gerek güçlü teknolojik yapısı gerekse kolay ulaşılabilir bir araç oluşundan ötürü televizyon, diğer medya araçlarına göre daha güçlü bir öneme sahiptir. Sahip olduğu birçok yayın türlerinden ise bireyler tarafından en çok tercih edileni kuşkusuz televizyon dizileridir. Diziler bireylerin hayatlarının büyük bir bölümünü kaplamış durumdadır. Diziler bireyler tarafından ilgiyle izlendiğinden zamanla popüler kültürün ürün satışını yapan bir araç haline gelmiştir. Ülkemizde özellikle son on beş yıllık süreçte hikâyesinin merkezine ideolojileri koyan dizilerin sayısı yavaş yavaş artmaya başlamıştır. Bu diziler farklı ideolojik yaklaşımlarla hazırlanmakta ve farklı izleyici kitlelerine ulaşmaktadır. İdeoloji ise kültür ile olan ilişkisinden ötürü, bir popüler kültür ürünü haline gelmiştir. Bu doğrultuda bir popüler kültür haline gelen ideolojilerin televizyon dizilerindeki sunumunu incelemek amacıyla Hatırla Sevgili ve Sevda Kuşun Kanadında dizileri seçilmiş ve göstergebilim yöntemi ile incelenmiştir. İncelemeler sonucunda popüler kültürün televizyon dizilerine nasıl etkilerde bulunduğu açıklanırken, örneklem olarak alınan her iki dizide de yer verilen ideolojik göstergelerin popüler kültürden etkilendiği sonucuna ulaşılmıştır.Anahtar Kelimeler: Medya, Televizyon, Diziler, Popüler Kültür, Kültür Endüstrisi, Göstergebilim. In the early days of history, individuals created and transmitted their culture with their own experiences. With the emergence of media, individuals had the chance to spread their culture to a wider area. But this changed with the beginning of the formation of the capitalist market. Producing experience with the industrialization of culture into a product has now become a situation realized by the Culture Industry. Individuals have become consumers of the culture produced by this industry. Industrialized cultural products that are delivered to individuals through the media are offered to individuals by being popularized. The popularity of each product is determined by industry owners. In our country, television has a stronger importance than other media because of its powerful technological structure and being easily accessible. Of the many types of broadcasts it possesses, television series are certainly the most preferred by individuals. The series cover a large part of the lives of individuals. Since the series are watched with interest by individuals, it has become a means of selling products of popular culture. In our country, especially in the last fifteen years, the number of serials that put ideologies at the center of the story has gradually started to increase. These series are prepared with different ideological approaches and reach different audiences. Ideology, on the other hand, has become a product of popular culture because of its relationship with culture. In order to examine the presentation of ideologies that have become a popular culture in television series, the series of Aşk Sevgili and Sevda Kuşun Kanad were selected and analyzed by semiotics. As a result of the investigations, it was found out that the effects of popular culture on television series were influenced by popular culture.Keywords: Media, Television, Serials, Popular Culture, Cultural İndustry, Semiotics.
Collections