A comparative analysis of the image of `Fallen woman` in Charles Dickens` Oliver Twist and Elizabeth Gaskell`s Ruth
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Viktorya döneminde, temel olarak iki çeşit kadın imgesi vardır: ideal ve düşmüş kadınlar. İlki, orta sınıf tarafından oluşturulmuş tüm kadınsal görevleri yerine getiren, 'Evdeki Melek' tanımına uyarken, ikincisi ideal olmanın bütün özelliklerinden sapan kadın tipidir. Bu çalışma, Charles Dickens'ın Oliver Twist ve Elizabeth Gaskell'ın Ruth adlı romanlarında düşmüş kadın imgesini karşılaştırmalı olarak incelemektedir. Pek çok Viktoryen yazar gibi hem Dickens hem de Gaskell romanlarında düşmüş kadın imgesini tasvir etmişlerdir. Bu çalışmanın amacı her ikisinin de düşmüş kadına olan bakış açılarını incelemektir. Bu çalışmadan her iki yazarın düşmüş kadına olan yaklaşımları karşılaştırıldığında Gaskell'in düşmüş kadınlara Dickens'dan daha cesaretli ve sempatik bir yaklaşım geliştirdiği sonucu çıkarılabilir. Nitekim, düşmüş bir kadın olarak Ruth onurlu bir ölüm ile yaşamı sonlandırılarak ve toplumda sosyal bir statü kazanma başarısı gösterirken, Nancy'nin ise korkunç ve kanlı bir sonu olması bu çıkarımımızı da destekler niteliktedir. Anahtar Kelimeler: Ideal kadın, Evdeki Melek, Viktoryen Kültürü, Dickens, Gaskell, Sempati. In Victorian age, there are two stereotypes of women: ideal and fallen women. While the former stands for the `Angel in the House`, conforming to all wifely duties set by middle class, the latter is the one, who deviates from all the features of being ideal. This study analyses the portrayal of fallen woman in Charles Dickens' Oliver Twist and Elizabeth Gaskell's Ruth, in a comparative way. Like many other Victorian novelists, both Dickens and Gaskell portrayed the image of the fallen woman in their novels. The aim of this study is to analyse their perspectives in relation to the image of the fallen woman with reference to their works, namely Oliver Twist and Ruth. And after having an in-depth analysis of both novels, it can be concluded that Gaskell has developed a more courageous and sympathetic attitude towards the fallen woman compared to Dickens. As a fallen woman, while Ruth succeeds to gain a social status with an honourable death in Victorian society, Nancy has a terrible and bloody end. Key Words: Ideal woman, Angel, Fallen Woman, Victorian Culture, Dickens, Gaskell, Sympathy.
Collections