Türkiye`de internet haberciliği: İnternet haber sitesi kullanıcıları üzerine bir araştırma
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bilgi çağıyla birlikte ortaya çıkan teknolojik gelişmeler tarihin yürüyüşünü hız-landırırken, sosyal değişimleri beraberinde getirmiş, mesleki uygulamaların şartlarını da dönüştürmüştür. İletişim olanaklarının yeni icatlarla mekân ve zaman sınırlarını ortadan kaldırdığı 20'nci yüzyılın son çeyreğinde kullanıma sunulan internet, birçok alanda ol-duğu gibi kitle haberleşmesini sağlayan gazetecilikte de yeni bir dönemi başlatmıştır. İnsanoğlunun bu yeni medya alanına intibak süreci geleneksel medya araçlarıyla kıyas-lanamayacak kadar süratli ve kolay olmuştur. Bilgi ve haberin anında iletim, alım ve yayımının sağlamasının yanında depolanmasındaki limitsizliği, günlük yaşamı saran mobil cihazların da etkisiyle internet gazeteciliğini çok cazibeli hale getirmiştir. Yeni nesil diye de tabir edilen bu medya alanı, derin bir soluk getirdiği kitle iletişiminin gün-demine 'anlık haber', 'etkileşim' ve 'bildirim' gibi kavramları da taşımıştır. İnternet gazeteleri, geleneksel medyanın tüm fonksiyonlarını bünyesinde barındırması bakımın-dan da geniş bir havza niteliğiyle kitlelere sunulmuştur. Nitekim yeni bir kitle haberleşme mecrası olarak internet gazeteciliği, son dönemde akademik araştırmaların da odak noktasında yer almaya başlamıştır. Benzer şekilde internet gazeteciliğini konu alan bu çalışma ise saha araştırması yöntemiyle Konya örneğinde bir kullanıcı panoramasını ortaya koymayı amaçlamaktadır. Rastlantısal örneklem tekniği kullanılarak seçilen 306 kişi üzerinde yapılan araştırmada, internet haberciliğinin sırasıyla `kolaylık`, `bilgilen-me`, `eğlence`, `etkileşim`, `rahatlama` ve `sosyal kaçış` faktörleri nedeniyle tercih edildiği ortaya çıkmıştır. Yine araştırmada kullanıcıların internet haberciliğine yönelik güven düzeyinin ise ortaya seviyede olduğu bulgulanmıştır. ABSTRACTTechnological developments that emerged with the information age accelerated the march of history, brought about social changes and transformed the conditions of professional practices. The internet, which was put into use in the last quarter of the 20th century, where communication facilities have abolished space and time limits with new inventions, has started a new era in mass journalism that provides mass communication. Mankind's adaptation to this new media field has been so quick and easy to compare with traditional media. In addition to providing instant transmission, reception and dissemination of information and news, the limitation in its storage has made internet journalism very attractive with the effect of mobile devices surrounding daily life. This media area, also called the new generation, brought concepts such as 'instant news', 'interaction' and 'notification' in to the agenda of the mass communication which brought a deep breath. Internet newspapers were also offered to the masses in a broad watershed manner in terms of incorporating all the functions of traditional media. As a matter of fact, internet journalism as a new medium of mass communication has recently become a focus of academic research. This study, which deals with internet journalism with a similar interest, aims to reveal a user panorama in the case of Konya through field research. In the study conducted on 306 people selected using random sampling technique, it was found that internet journalism was preferred because of the factors of `convenience`, `information`, `entertainment`, `interaction`, `relaxation` and `social escape`, respectively. In the research, it was found that the level of trust of the users towards internet journalism was at the level of emergence.
Collections