Gökova körfezi ve çevresinin 1-boyutlu kabuk hız yapısının deprem verilerinden belirlenmesi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu çalışmada amaç, yerel deprem verileri kullanılarak Gökova Körfezi ve çevresindeki üst kabuğa ait yeni bir-boyutlu (1-B) sismik dalga hız modeli üretmektir. Bu amaçla, AFAD, KRDAE ve Yunanistan' a ait toplam 30 hız ve ivme istasyon kayıtları incelenmiştir. Daha fazla istasyon kullanarak kaliteli bir model üretmek amacıyla, AFAD' a ait ivme verilerinden de dalga fazı okumaları yapılmıştır. Ocak-Aralık 2017* tarihleri arasında meydana gelen depremlerin konum, büyüklük ve olayların oluş zamanlarının belirlenebilmesi için istasyonlara kaydedilen sinyallerden P ve S sismik dalga fazlarının varış zamanları okunmuştur. Konum belirleme işleminden sonra, ters çözüm için gerekli veri seçimi yapılmıştır. Veri seçiminde, GAP değeri 200' den küçük ve gözlem sayıları P için 10, S için de 5 olacak şekilde kaliteli sayılabilecek kayıtlar seçilmiştir. Konum parametreleri ve istasyon artık zamanları hesaplanmaya çalışılmıştır. Basit bir hız modeli ile seçilen verilere 1-B ters çözüm yöntemi uygulanmıştır. Ters çözüm programı ile 1488 adet deprem yaklaşık olarak konumlandırılmıştır. Toplam 28028 P ve 22452 S fazı varış zamanları elde edilmiştir. Son olarak 1-B ters çözüm yöntemiyle hesaplanan hız modelinin doğruluk derecesini belirlemek amacıyla kararlılık testleri uygulanmıştır. Çalışma sonucuna göre, bölgede kabuk kalınlığının 33 km olduğu belirlenmiştir. Bu sonuç bölge için daha önce yapılmış olan kabuk çalışmaları ile desteklenmektedir. Belirlenen Moho-kabuk topografyası daha önce yapılmış çalışmalar sonucunda ortaya konmuş tektonik yapı ile uyumludur. Sonuç olarak, Gökova Körfezi ve çevresine ait sismolojik araştırmalarda gerekli olan 1-B sismik hız yapısı belirlenmiş olup, gelecekte yapılacak olan 3-B tomografi çalışmaları ve sismik risk analizleri için referans olacaktır. The aim of this study is to produce a new one-dimensional (1-B) seismic wave velocity model of the upper crust in and around Gökova Bay using local earthquake data. For this purpose, 30 speed and acceleration station records of AFAD, KRDAE and Greece were examined. In order to produce a quality model using more stations, wave phase readings were also made from the acceleration data of AFAD. In order to determine the location, magnitude and occurrence times of the earthquakes occurring between January and December 2017*, the arrival times of seismic wave phases P and S were read from the signals recorded at the stations. After the determination, the necessary data was selected for the inverse solution. In the selection of data, records with a GAP value of less than 200 and observation numbers of 10 for P and 5 for S were selected. Position parameters and station residues have been calculated. 1-D inversion method was applied to the selected data with a simple velocity model. With the inversion program, 1488 earthquakes were located approximately. A total of 28028 P and 22452 S phase arrival times were obtained. Finally, stability tests were applied to determine the accuracy of the velocity model calculated by 1-D inversion. According to the result of the study, the crustal thickness is 33 km in the region. This result is supported by previous crustal studies for the region. The determined Moho-crust topography is consistent with the tectonic structure revealed by previous studies. As a result, the 1-D seismic velocity structure required in the seismological surveys of Gökova Bay and its vicinity has been determined and will be the reference source for future 3-D tomography studies and seismic risk analyzes.
Collections