Tik bozukluğu bulunan çocuk ve ergenlerin sosyodemografik özellikleri ve eşlik eden bozukluklar
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Tik Bozuklukları, çocukluk çağı başlangıçlı, gelip geçici tik bozukluklarından, psikososyal gelişimde, kendilik saygısında, aile yaşantısında, kişiler arası ilişkilerde, akademik veya iş performansında değişik derecelerde bozulmanın eşlik ettiği kronik durumlara kadar uzanan geniş bir yelpaze oluşturan nöropsikiyatrik bozukluktur.Bu araştırmada, Tik bozukluğu tanısı konulan çocuk ve ergenlerin sosyodemografik özellikleri ve eşlik eden diğer psikiyatrik bozuklukların dağılımının, kontrol grubu ile karşılaştırılması yapılmıştır.Araştırmanın örneklemi KTÜ Tıp Fakültesi Çocuk -Ergen Ruh Sağlığı ve Hastalıkları polikliniğine başvuran, DSM-IV'e göre Tik Bozukluğu tanısı konmuş ve zeka düzeyi normal saptanan, 7-16 yaş grubu 48 Çocuk - Ergenden, bunların anne-babaları ve öğretmenlerinden oluşmuştur. Kontrol grubu, tanı grubu cinsiyet ve yaş özellikleri ile birebir eşleşen aynı polikliniğine 1 Kasım 2009-30 Nisan 2010 tarihleri arasında başvuran yaşları 7-16 arasında bulunan Çocuk ve Ergenlere DSM-IV tanı ölçütleri esas alınarak Tik Bozukluğu tanısı konmamış ve zeka düzeyi normal saptanan 48 çocuk-ergenlerden oluşmuştur. Her iki grupta da çalışmadan dışlanma ölçütleri; eşlik eden ağır nörolojik bir hastalığının bulunması, klinik ve psikometrik olarak zeka geriliğinin saptanması ve başka ağır organik bozukluğun bulunması olarak belirlenmiştir.Araştırmada çocuk ve ergenlerin depresyon belirtileri Çocuklar İçin Depresyon Envanteri (CDI) ile; anksiyete belirtileri Çocuklarda Anksiyete Bozukluklarını Tarama Ölçeği, obsesif-kompulsif belirtileri Maudsley Obsesif Kompulsif Bozukluk Ölçeği ile belirlenmiş, sosyodemografik özellikler ?Yarı Yapılandırılmış Görüşme Formu? ile saptanmış, komorbid bozukluklar DSM-TV tanı ölçütlerine göre değerlendirilmiştir. Ayrıca her olguya EEG ve zeka testi yaptırılmıştır. İstatistiksel analizde; gruplar arasında değişkenlerin karşılaştırılmasında Student t testi, Mann Whitney-U testi ve Chi-Square testi kullanılmıştır. p<0.05 anlamlı kabul edilmiştir.Sonuç olarak Tik bozukluğunun erkeklerde kızlardan daha yüksek oranda bulunduğu, tik bozukluğu tanısının ergenlere göre çocuklarda daha sıklıkla konulduğu, Basit motor tiklerin hastaların %97.9'unda, Karmaşık motor tiklerin %85.4'ünde, Ses tiklerinin ise %77.1'inde bulunduğu saptanmıştır.Tik bozukluğuna sıklıkla en az bir psikiyatrik bozukluğun eşlik ettiği, eşlik eden bozuklukların sıklıkla DEHB ve OKB olduğu, dışa atım bozuklukları, depresif bozukluk, anksiyete bozukluklarının sıkça görüldüğü, DEHB'nin çocuklarda, OKB'nin ergenlerde daha fazla görüldüğü, kontrol grubundaki psikiyatrik bozuklukların daha önceki çalışmalarla uygunluk gösterdiği saptanmıştır.Anahtar kelimeler: Tik Bozukluğu, Psikiyatrik Komorbidite, Çocuk, Ergen. Tic disorders are a neuropsychiatric disorder which consisted of from transient tic disorder to chronic tic disorders that have different levels of deteriorations in psychosocial development, self-esteem, family and interpersonal relationships, academic and working areas.In this study, child and adolescents who diagnosed tic disorders, their sociodemografic characteristics and comorbid psychiatric disorders?s distribution has been compared with the control group.Sampling of the study was consisted of 48 child and adolescents with tic disorders who were 7 to 16 years old and referred to the Karadeniz Technical University Faculty of Medicine, Department of Child and Adolescent Psychiatry clinic, whom intelligence levels were normal and their parents and teachers. The diagnosis of ?Tic disorders? was based on the DSM-IV criteria.The control group were made up of age and sex matched 48 child and adolescents who admitted to the Karadeniz Technical University Faculty of Medicine, Department of Child and Adolescent Psychiatry clinic between 1st November, 2009 to 30th April, 2010, whom intelligence levels were normal and had no tic disorders. Exclusion criteria in which both groups were comorbid severe neurological disease, existince of clinically and psychometrical mental retardation, and presence of other severe organic disorders.Sociodemografic characteristics was detected using ?Semi-Structured Interview Form?, comorbid disorders was determined to predicating the DSM-IV criteria. The ?Child Depression Invantory?, ?The Screen for Child Anxiety Related Emotional Disorders?, and ?Maudsley Obsessive-Compulsive Inventory? are given child and adolescents. Electroensefalography and WISC-R or Stanford Binet tests were applied. The differences between two groups were tested using independent sample t-test, Mann Whitney- U test, and chi-square test. All test values were considered significant at p less than 0.05.The results have showed that there was more tic disorders in male than female, and in children than adolescents. Simple motor tics have been determined in 97.9% of patients, complicated motor tics have been defined in 85.4% of child or adolescents, whereas, vocal tics have been found in 77.1% of patients. At least one psychiatric disorder has been concomitant with tic disorders, the most of them were attention-deficit hyperactivity disorder (ADHD) and obsessive-compulsive disorder (OCD), the others were elimination disorders, depressive disorder, and anxiety disorders. ADHD was detected mostly in children, whereas, OCD was determined mostly in adolescents. The psychiatric disorders which detected in control group were similar consequences that in previous studies.Key words: Tic disorders, Psychiatric comorbidity, child, adolescent.
Collections