El tercihlerine göre izotonik kuvvet antrenmanının genç erkeklerin kas kuvveti gelişimine etkisinin araştırılması
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
123 ÖZET Bu çalışmanın amacı 1996-97 öğretim yılında KTÜ Giresun Eğitim Fakültesinde öğrenimlerini sürdüren 18-25 yaş grubu erkek öğrencilerin dominant el tercihlerine göre izotonik ve izometrik dirsek fleksiyon, ekstansiyon ve el kavrama kuvvetlerini belirlemek ve 12 haftalık kuvvet antrenman programının dirsek ve el kavrama kuvveti üzerine etkisini araştırmaktır. Denek grubunu belirlemek için toplam 700 erkek öğrenciye lateralizasyon anketi uygulandı. Geschwind Skorları ve antropometrik ölçümlerin kullanılması ile belirlenen solaklar (n=12), zayıf sağlaklar (n=12) ve kuvvetli sağlaklar (n=12) gruplarına kuvvet ölçümlerini kapsayan pre-test ve post-test uygulandı. Pre-test sonrası Harre (1981) tarafından önerilen kuvvet antrenman programı 12 hafta uygulandı. Pre ve post test sırasında gruplar arası farklılıkların araştırılmasında tek yönlü varyans analizi (one way ANOVA) yapı İdi. Gruplar arası farklılığın kaynağının belirlenmesinde Tukey's HSD testi kullanıldı. Yine her grubun pre ve post-test değerlerinin karşılaştırılması için t-testi analizleri yapıldı. Ayrıca Geschwind Skoru ile kuvvet ölçümleri arasındaki ilişkiyi belirlemek için korelasyon katsayıları hesaplandı. Bu çalışmanın sonuçları 12 haftalık antrenmandan sonra her üç denek grubunun kuvvetinde anlamlı artışların olduğunu göstermiştir. Solakların sağ, sağlakların sol kolunda daha fazla artış gözlenmiştir. Sağ ve sol kolların kuvveti açısından solak ve sağlaklar arasında birbirine zıt asimetri vardır. Solaklar zayıf ve kuvvetli sağlaklardan daha çok oranda antrenman ile kolların kuvvetindeki asimetriyi azaltma eğilimi göstermişlerdir. Ayrıca Geschwind Skoru ve kuvvet parametreleri arasından anlamlı ilişki vardır. Gruplar arasındaki el kavrama kuvveti farklılıkları istatistiksel olarak anlamlı değildir. Sonuç olarak, solak ve sağlakların sağ ve sol kolları arasındaki kuvvet ve kuvvet antrenmanına cevap farklılıkları kısmen kas motor birimlerinin harekete geçirilme ve kullanılma kapasitesinin dominant hemisfere bağlı olarak değişmesi ile açıklanabilir. 124 SUMMARY The aim of this study is to determine effect of isotonic and isometric strength training on strength development of 18 to 25 students according to their dominance hand preferences at Giresun Education Faculty of KTU in the academic year of 1996-97. For determination of subject groups lateralization inventory was applied on 700 male students. According to Geshwind scores and anthropometric measurements, left hander (n=12), weak right hander (n=12) and strong right hander (n=12) groups were selected respectively. Following pre-test, 12 weeks strength training proposed by Harre (1981) was applied and then post-test was performed. During pre and post-test, one way ANOVA was used to determine the differences among groups. To get source of difference, TUKEY'S HSD test was employed. For comparing of each groups' mean values, t-test analyse were made. Correlation coefficients were calculated between Geschwind Scores and other parameters. Results of this study showed that there were significant increase in the right and left arm strength of three groups after 12 weeks training. Strength increases were high in the right arm of left handers and in left arm of right handers. There were opposite asimetry between left and right handers' left and right arm strength. Compare with right handers, left handers had more capacity to decrease the asimetry following training. Geschwind Scores also well correlated with strentgh measurements. Mathematical differences in hand grip strength were not significant among groups. In conclusion, trainability and strength differences of right and left handers' right and left arm may partly explain with muscle recruitment capacity depend on hemisphere dominance.
Collections