Okulöncesi eğitimde fen ve doğa etkinlikleri saatinde öğretmenlerin, deney yöntemine yer verme durumlarının incelenmesi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu çalışmada, okulöncesi eğitimde fen ve doğa etkinlikleri saatinde öğretmenlerin, deney yöntemine yer verme durumlarının incelenmesi amaçlanmaktadır. Araştırma, Konya İli Büyükşehir Belediyesi sınırları içerisindeki 3 merkez ilçede bulunan Milli Eğitim Bakanlığı'na bağlı resmi ilköğretim okullarındaki ana sınıflarında ve bağımsız anaokullarında çalışan 185 okulöncesi öğretmeni üzerinde yapılmıştır. Araştırmada veri aracı olarak, araştırmacı tarafından geliştirilmiş 36 maddelik bir ölçme aracı kullanılmıştır. Söz konusu ölçme aracı öğretmenlere uygulanmıştır. Uygulama sonucu elde edilen veriler SSPS 15.0 istatistik paket programına aktarılıp Tek Yönlü Varyans Analizi (ANOVA) Testi ve Kruskal-Wallis Testi kullanarak analiz edilmiştir.Araştırmada, okulöncesinde fen ve doğa etkinlikleri saatinde öğretmenlerin deney yönteminden faydalanma durumlarının; öğretmenlerin mesleki kıdemlerine ve öğretim düzeylerine göre anlamlı olarak farklılaştığı sonucuna ulaşılmıştır (p<0.05). Okulöncesinde fen ve doğa etkinlikleri saatinde öğretmenlerin deney yöntemi kullanabilme yönünden kendilerini yeterli bulma düzeyleri; öğretmenlerin mesleki kıdemlerine ve öğretim düzeylerine göre anlamlı olarak farklılaştığı görülmüştür (p<0.05). Okulöncesinde fen ve doğa etkinlikleri saatinde öğretmenlerin deney yönteminin önemine yönelik olumlu tutumları; öğretmenlerin mesleki kıdemlerine, öğretim düzeylerine ve deney yönteminden yeterince yararlanmak için hizmet içi eğitime katılma isteklerine göre anlamlı olarak farklılaştığı sonucuna varılmıştır (p<0.05). Okulöncesinde fen ve doğa etkinlikleri saatinde öğretmenlerin deney yönteminin önemine yönelik olumsuz tutumları; öğretmenlerin deney yönteminden yeterince yararlanmak için hizmet içi eğitime katılma isteklerine göre anlamlı olarak farklılaştığı bulunmuştur (p <0.05). Okulöncesinde fen ve doğa etkinlikleri saatinde öğretmenlerin deney yöntemini kullanırken yürütme sürecinden kaynaklanan güçlükler, öğretmenlerin deney yöntemi için bir eğitime ihtiyaç duyma düzeylerine göre anlamlı olarak farklılaştığı saptanmıştır (p<0.05). Okulöncesi öğretmenlerinin genel olarak bütün fen konularında deney yöntemine yer verdikleri sonucu çıkmıştır. Ayrıca okulöncesi öğretmenlerin, % 8.1'inin hiç, % 7.6'ının çok az; % 31.4'ünün biraz; % 43.2'sinin oldukça; %9.7'sinin ise tamamen deney yöntemi için bir eğitime ihtiyaç duyduğu ortaya çıkmıştır. Son olarak öğretmenlerin, %1.1'inin hiç, % 4.9'unun çok az; % 17.8'inin biraz; % 34.1'inin oldukça; % 42.2'sinin tamamen deney yönteminden yeterince yaralanmak için hizmet içi eğitime katılmak istediği sonucuna ulaşılmıştır.Anahtar Kelimeler: Okulöncesi Eğitim, Okulöncesi Öğretmeni, Fen ve Doğa Etkinlikleri, Deney Yöntemi In this study, it was aimed to investigate the experimental method practice of teachers in the science and nature lessons. The study was conducted on 185 preschool teachers who worked in public and private preschools in 3 counties within the border of Konya Municipality. A 36-item survey form developed by the researcher was used on the teachers to gather the data. The results were transferred to SPSS 15.0 package program and analysed through one-way variance analysis (ANOVA) and Kruskal-Wallis Test.The results of the study are as follows: it was found that the state of preschool teachers as regards using experimental method in science and nature lesson varied significantly according to the seniority and educational level of the teachers (p<0.05). It was also found that the state of self-efficiency feeling of preschool teachers as regards using experimental method in science and nature lesson varied significantly according to the seniority and educational level of the teachers (p<0.05). Another finding is that the positive attitudes of preschool teachers toward the significance of using experimental method in science and nature lesson varied significantly according to the seniority, educational level and willingness of the teachers to take part in in-service training facilities to get the necessary benefit from this method (p<0.05). It was also found that the negative attitudes of preschool teachers toward the significance of using experimental method in science and nature lesson varied significantly according to the willingness level of the teachers to take part in in-service education facilities to get the necessary benefit from this method (p<0.05). The practical difficulties encountered by the teachers while using the experimental method in science and nature lessons were also found to vary significantly according to the teachers? willingness level to be educated on this method (p<0.05). In general, the preschool teachers were found to give place to experimental method in all the science subjects. Besides, it was found that preschool teachers needed in-service training at different levels as follows: 8.1 % not at all, 7.6 % very little, 31.4 % some, 43.2% quite a lot, and 9.7 % totally. Finally, it was found that the level of wilfulness of preschool teachers to take part in in-service training activities to get the required benefit from experimental method varied as follows: 1.1 % not at all, 4.9 % very little, 17.8 % some, 34.1% quite a lot, and 42.2 % totally.Key words: Preschool Education, Preschool Teacher, Science and Nature Activities, Experimental Method,
Collections