Türkiye`de Cumhuriyetten günümüze sosyal bilgiler programları(değişiklikler, düzenlemeler, güncellemeler)
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu araştırmada Cumhuriyetin ilanından günümüze kadar yapılan ilköğretim Sosyal Bilgiler programları, programların amaçları, konuları incelenmiştir. İncelemeler sonucunda yapılan değişiklikler, düzenlemeler, güncellemeler verilmiştir. Tüm bunlar yapılırken 1924, 1930, 1936, 1948, 1956, 1962, 1968, 1990 ve 2005 programları Talim Terbiye Kurulundan temin edilerek incelenmiştir.Öncelikle araştırmanın teorik temelleri ortaya koymak için öncelikle Sosyal Bilgilerin tanımı, anlamı amaçları ve Sosyal Bilgilerin Dünyadaki ve Türkiye'deki tarihsel gelişimi araştırılıp açıklanmıştır. Tarihsel gelişimi açıklanmıştır. II. bölümde ise Milli Eğitim bakanlığının düzenlediği 17 tane milli eğitim şurasında Sosyal Bilgiler dersi ve programı ile ilgili kararlar alınıp alınmadığının tespit edilmesi için inceleme yapılarak şura kararları değerlendirilmiştir. III. bölümde ise tezin esas konusunu oluşturan Türkiye Cumhuriyetinin kuruluşundan günümüze kadar yapılan Sosyal Bilgiler programları ve taslak programları incelenmiştir. Ayrıca bu bölümde 1997 yılında ilköğretim programlarında yapılan önemli değişiklikler incelenerek araştırmaya konulmuştur.IV. bölümde ise 2005 yılında hazırlanan ve ilköğretim okullarında hala kullanılmakta olan 2005 Sosyal Bilgiler programı amaçları, vizyonu ve bu programın felsefi yaklaşımı incelenmiş. Bu programın felsefi yaklaşımı olan yapılandırmacılık hakkında bilgiler verilerek programın değerlendirmesi yapılmıştır. Son olarak da sonuç ve öneriler yazılarak araştırma tamamlanmıştır. In this study, elementary school Social Studies Curriculum set from set from the proclamation of the republic until today and purposes and topics of curriculum have been examined. Modifications, Corrections and Updating conducted have been given. When doing all these things, curricula for 1924, 1930, 1936, 1948, 1956, 1962, 1968, 1990 and 2005 have been supplied from the Board of Education and Discipline and then examined.To reveal theoretical bases of study, definition, meaning and purposes of Social Studies and its historical development in the World and in Turkey have been researched and explained. After the explanation of historical development, an examination was made in Part II to determine whether or not decisions were taken regarding Social Studies course and program in 17 national education councils held by Ministry of Education. In Part III, Social studies programs and draft programs made from the foundation of Republic of Turkey to date which constitutes main topic of thesis have been examined. Also, in this part, essential modifications in 1997 elementary education program have been examined and researched.Part IV constitutes the final part and in this part, purposes, vision and philosophical approach of the 2005 Social Studies curriculum that was prepared in 2005 and is still used in elementary education schools today has been examined. Some data about constructivism which is the philosophical approach of this curriculum has been given and study has been completed by writing the result of study. In conclusion, result and suggestions were written and study has been completed. At the end of study, cover pictures of basic programs taken from the Board of Education and Discipline were put in the annexes part. Sources used are also given in references and study has been completed.
Collections