Attitudes of EFL instructors towards learner autonomy and European language portfolio at Selçuk University
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu çalışma, Selçuk Üniversitesi, Yabancı Diller Yüksekokulu'nda gerçekleştirilmiştir. Çalışmanın amacı Selçuk Üniversitesi, Yabancı Diller Yüksekokulu'nda çalışmakta olan okutmanların öğrenen özerkliği ve Avrupa Dil Portfolyosu ile ilgili algı ve görüşlerini tespit etmektir.Yapılan çalışmada 69 okutman yer almıştır. Çalışma için toplanan veriler hem nitel hem nicel özelliktedir. Okutmanlardan çalışmada öğrenen özerkliği ve Avrupa Dil Portfolyosu ile ilgili ankette yer alan soruları cevaplandırmaları ve sebepleri yazmaları istenmistir. Elde edilen veriler analiz edilip sonuçlar frekans ve yüzde olarak değerlendirilmiş ve sunulmuştur.Sonuçlar okutmanların genel olarak öğrene özerkliğine karşı olumlu ve nötr-olumlu görüşlere sahip olduklarını, bunun yanında sınıf yönetimi veya yönetim gibi bazı konularda öğrene özerkliğinie karşı olumsuz yaklaştılarını göstermektedir. Avrupa dil portfolyosu, Avrupa dil pasaportu, Avrupa dil portfolyosunun nasıl hazırlanacağı ile ilgili sounçlar, okutmanların genel olarak çok fazla bilgi sahibi olmadıklarını ortaya koymuştur.ANAHTAR KELİMELER: Öğrenen Özerkliği, Avrupa Dil Portfolyosu, Avrupa Dil Pasaportu, Diller için Avrupa Ortak Çerçeve Programı. The study was conducted at the School of Foreign Languages at Selcuk University. This study aimed to investigate the views and perceptions of instructors working at School of Foreign Languages, Selcuk University on Learner Autonomy and European Language Portfolio (ELP).In this study, 69 instructors participated in this study. The data gathered for this study is both quantitative and qualitative. The participants were asked to answer the questions in the questionnaires about learner autonomy and ELP and to state their reasons for the answers. The data were analysed and displayed through frequencies and percentages.The results revealed that the attitudes of the participants towards learner autonomy was generally positive and neutral to positive though the instructors showed strong resistance to learner autonomy in some issues such as the ones concerning classroom management and administration. For ELP, the results revealed that the instructors generally did not have enough information on European Language Portfolio, Language Passport and on how to prepare European Language Portfolio in class though some of the instructors had already had lots of information.KEY WORDS: learner autonomy, European Language Portfolio (ELP), Common European Framework of Reference (CEFR), European Language Passport.
Collections