Araştırmaya dayalı kimya öğretiminin öğrencilerin akademik başarı ve tutumları üzerine etkisi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu araştırmanın amacı araştırmaya dayalı öğrenme yaklaşımının 9. sınıf öğrencilerinin akademik başarıları ve kimyaya yönelik tutumları üzerine etkisini incelemektir. Araştırma 2009-2010 öğretim yılının I. yarıyılında genel bir lisede 9. sınıflardan oluşan iki sınıfta gerçekleştirilmiştir. Sınıflar yansız atama yoluyla seçilmiş ve bir sınıfta araştırmaya dayalı öğrenme yaklaşımı, diğer sınıfta ise geleneksel öğretim yöntemleri uygulanmıştır. Araştırma öntest-sontest kontrol gruplu desene göre düzenlenmiştir. Ölçme araçları olarak Akademik Başarı Testi ve Kimya Dersi Tutum Ölçeği kullanılmıştır. Bu ölçme araçları deney ve kontrol gruplarına öntest ve sontest olarak verilmiştir.Toplam 8 hafta süren uygulama aşamasından sonra elde edilen veriler aritmetik ortalama, standart sapma, t-testi ve ANOVA gibi istatistiksel işlemler kullanılarak analiz edilmiştir. Analizler bilgisayar ortamında Excel ve SPSS programlarında yapılmıştır.Araştırma sonucunda deney grubundaki öğrencilerin akademik başarı son test ve kimya dersi tutum ölçeği son test puanlarının kontrol grubundaki öğrencilerin puanlarına göre anlamlı düzeyde daha yüksek olduğu görülmüştür.Anahtar Kelimeler: Araştırmaya dayalı öğrenme yaklaşımı, kimya öğretimi, akademik başarı, tutum. The purpose of this study is to investigate the effects of inquiry-based learning approach on ninth grade students? academic achievements and attitudes toward chemistry. The study has been conducted on the two classes of ninth grade students in the High School during the first term of 2009-2010 education year. These two classes have been chosen according to random assignment methods. In experimental group the lesson is taught through the inquiry-based learning approach but in the control group traditional teaching methods have been used while teaching the determined unit. In this study proficiency test and attitude scale are used as an assessment instrument. The proficiency test is prepared considering Academic Achievement Test and Attitude Scale toward Chemistry.Students in both groups have been pretested and posttested by the help of the mentioned statistical operations such as aritmethic average, standart deviation, t-test and ANOVA. The data has been collected at the end of a 8 week treatment programme and the collected data has been analysed by the help Excel and SPSS computer programmes.At the end of the study, post- Academic Achievement Test and post- Attitude Scale toward Chemistry of the students, who were included in the tretment group to which the inquiry-based learning approaches were used, were proven to have been significantly higher scores differentiated compared to those students included in the control group.Key Words: Inquiry-based learning approach, chemistry teaching, academic achievement, attitude.
Collections