Üniversite öğrencilerinin stres ile başa çıkma stilleri ile pozitif ve negatif duygu arasındaki ilişki
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu araştırmanın amacı üniversite öğrencilerinin stresle başa çıkma stilleri ile olumlu ve olumsuz duyguları arasında anlamlı düzeyde ilişki olup olmadığınının belirlenmesidir.Araştırmanın modeli genel tarama modellerinden ilişkisel tarama modeline uygun olarak yapılmıştır. Bu araştırmanın araştırma grubu Selçuk Üniversitesinin farklı bölümlerinde öğrenim görmekte olan 685 öğrenciden oluşturmaktadır. Öğrencileri 180'i kız öğrenci ve 505'i ise erkek öğrencidir. Araştırma grubunu oluşturan öğrenciler tesadüfi küme örnekleme yöntemine uygun olarak seçilmiştir. Bu araştırmanın verileri Pozitif ve Negatif Duygu Ölçeği ve Yaşam Biçimi Ölçeği kullanılarak toplanmıştır. Ayrıca çalışmaya katılan öğrencilerin demografik özelliklerini belirlemek amacıyla, araştırmacı tarafından hazırlanan Kişisel Bilgi Formu öğrencilere uygulanmıştır. Araştırma verilerinin analizinde t testi, tek yönlü varyans analizi tekniği, anlamlı çıkan sonuçlarda ise farklılaşmanın kaynağını belirlemek amacıyla Tukey testinden yararlanılmıştır. Aralarındaki ilişki için ise korelasyon tekniğinden yararlanılmıştır.Araştırma sonucunda elde edilen bulgular aşağıda verilmiştir.1. Cinsiyet değişkeni açısından kaçınma alt boyutunda anlamlı düzeyde farklılaşma saptanmamıştır.2. Erkek öğrencilerin problem odaklı başa çıkma puan ortalaması kız öğrencilerden anlamlı düzeyde yüksek olduğu görülmüştür.3. Sosyal destek arama alt boyutunda kız öğrencilerin puan ortalamaları erkek öğrencilerden anlamlı düzeyde yüksek olduğu görülmüştür.4. cinsiyet değişkeni açısından negatif duygu puan ortalamaları arasında anlamlı düzeyde farklılaşma saptanmamıştır.5. Erkek öğrencilerin pozitif duygu puan ortalaması kız öğrencilerden anlamlı düzeyde yüksek bulunmuştur.6. İkinci sınıf öğrencilerinin kaçınma stili puan ortalamaları dördüncü sınıf öğrencilerinden anlamlı düzeyde yüksek bulunmuştur.7. Sınıf değişkeni açısından problem odaklı başa çıkma stilinde anlamlı düzeyde bir farklılaşma bulunmamıştır.8. Sınıf değişkeni açısından sosyal destek arama alt boyutunda anlamlı düzeyde bir farklılaşma bulunmamıştır.9. Sınıf değişkeni açısından negatif ve pozitif duygu puan ortalamaları arasında anlamlı düzeyde farklılaşma saptanmamıştır.10. Akademik başarı değişkenine göre stresle başa çıkma alt boyutlarından kaçınma ve sosyal destek arama alt boyutlarında anlamlı düzeyde farklılıklar görülmemiştir.11. Akademik düzeyini başarılı olarak değerlendiren öğrencilerin problem odaklı başa çıkma stili puan ortalaması başarısız ve çok başarılı olarak değerlendiren öğrencilerden anlamlı düzeyde yüksek olduğu görülmüştür.12. Akademik düzeyini başarısız ve çok başarılı olarak değerlendiren öğrencilerin negatif duygu puan ortalaması başarılı olarak değerlendiren öğrencilerden anlamlı düzeyde yüksek olduğu görülmüştür.13. Akademik düzeyini başarılı ve çok başarılı olarak değerlendiren öğrencilerin pozitif duygu puan ortalamaları başarısız olarak değerlendiren öğrencilerden anlamlı düzeyde yüksek olduğu görülmüştür.14. Sosyo-ekonomik durumu düşük ve yüksek olan öğrencilerin stresle başa çıkma stillerinden kaçınma alt boyutu puan ortalamaları sosyo-ekonomik durumu orta olan öğrencilerden anlamlı düzeyde yüksek olduğu görülmüştür.15. Sosyo-ekonomik durumu orta olan öğrencilerin stresle başa çıkma stillerinden problem odaklı başa çıkma alt boyutu puan ortalamaları sosyo-ekonomik durumu düşük ve yüksek olan öğrencilerden anlamlı düzeyde yüksek olduğu görülmüştür.16. Sosyal destek arama alt boyutunda sosyo-ekonomik durumu orta olan öğrencilerin puan ortalamaları sosyo-ekonomik durumu düşük olan öğrencilerden anlamlı düzeyde yüksek olduğu görülmüştür.17. Sosyo-ekonomik durumu düşük ve yüksek olan öğrencilerin negatif duygu puan ortalamaları sosyo-ekonomik durumu orta olan öğrencilerden anlamlı düzeyde yüksek olduğu görülmüştür.18. Sosyal etkinliğe katıldığını belirten öğrencilerin kaçınma alt boyutu puan ortalamaları bazen katılan ve katılmayan öğrencilerden anlamlı düzeyde yüksek olarak hesaplanmıştır.19. Sosyal etkinliğe katılan öğrencilerin pozitif duygu puan ortalamaları bazen katılan ve katılmayan öğrencilerden anlamlı düzeyde yüksek bulunmuştur.20. Stresle başa çıkma stillerinden kaçınma alt boyutu ile negatif ve pozitif duygu arasında pozitif; problem odaklı başa çıkma stili ile negatif duygu arasında negatif ve pozitif duygu arasında pozitif; sosyal destek arama alt boyutu ile negatif duygu arasında ise negatif yönlü anlamlı ilişkiler saptanmıştır. The aim of this study is to determine whether there is a significant relation between coping styles with stress of the university students and their positive and negative feelings.The model of the study has been conducted in accordance with relational survey model. The research group of this study has been carried out with 685 students consisting of 180 female and 505 male students, studying at different departments of Selcuk University.The research group of the students has been chosen in accordance with random sampling method.The dataof the study has been gathered by using Positive and Negative Emotion Scale,and Lifestyle Scale.Also, a Personal Information Form ,formulated by the researcher, has been applied to the students to specify the demographic feautures of the students involved in the study.In the analysis of the research datum t test, one-way analysis of variance technique and to determine the source of the differentiation in significant results Tukey test has been used and for the relation between the correlation technique has been used.The results obtained at the end of the study have been given below.1-In terms of gender variable,no significant differentiation has been determined in avoidance subscale.2-The mean score of problem-focused coping of male students has been found to be higher than female students in a significant level.3-In social support search subscale,the mean score of female students has been found to be higher than male students in a significant level.4-In terms of gender variable,no significant differentiation has been determined between the mean score of negative emotion.5-The mean score of positive emotion of male students has been found to be higher than female students in a significant level.6-The mean score of avoidance style of second grade students has been found to be higher than fourth grade students in a significant level.7-In terms of class variable,no significant differentiation has been determined in problem-focused coping style.8-In terms of class variable,no significant differentiation has been determined in social support serach subscale.9-In terms of class variable,no significant differentiation has been determined between the mean score of negative and positive emotion.10-In terms of academic achievement variable,no significant differentiation has been determined in avoidance and social support search subscale of coping with stress subscale.11-The mean score of problem-focused coping style of the students assessing their academic level as successful has been found to be higher than the students assessed as being unsuccessful and very successful in a significant level.12-The mean score of negative emotion of the students assessing their academic level as unsuccessful and very successful has been found to be higher than the students assessed as being successful in a significant level.13-The mean score of positive emotion of the students, assessing their academic level as successful and very successful has been found to be higher than the students assessed as being unsuccessful in a significant level.14-The mean score of avoidance styles of coping with stress subscale of the students with low and high socio-economic status has been found to be higher than the students with moderate socio-economic status in a significant level.15-The mean score of problem-focused coping subscale of coping styles with stres of the students with moderate socio-economic status has been found to be higher than those of the students with low and high socio-economic status in a significant way.16-The mean score of the students with moderate socio-economic status in social support search subscale has been found to be higher than those of the students with low socio-economic status in a significant level.17-The mean score of negative emotion of the students with low and high socio-economic status has been foun to be higher than those of the students with moderate socio-economic status in a significant level.18-The mean score of avoidance subscale of the students stating that they participate in social events has sometimes been found to be higher in a significant level than the students that participate in social events and than the ones that do not.19-The mean score of positive emotion of the students that participate in social events has sometimes been found to be higher in a significant level than the students that participate in social events and than the ones that do not.20-Positive oriented significant relations have been determined between negative and positive emotion with avoidance subscale of coping styles with stress ;negative oriented significant relations have been determined between problem-focused coping style and negative emotion and, positive oriented significant relations have been determined between problem-focused coping style and positive emotion;negative oriented significant relations have been determined between social support search subscale and negative emotion.
Collections