Üniversite öğrencilerinin Öğrenci Seçme ve Yerleştirme Sınavına ait verileri ile baskın zeka alanları arasındaki ilişkinin incelenmesi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu araştırma, fakültelerin lisans eğitimine devam eden birinci sınıf öğrencilerinin, Öğrenci Seçme ve Yerleştirme Sınav sistemi verileri ile Çoklu Zekâ Teorisine göre baskın zeka alanları arasındaki ilişkiyi belirlemek ve bazı kişisel özelliklerine göre (değişkenlere göre) baskın zekâ alanlarının farklılaşıp, farklılaşmadığını ortaya çıkarmak amacıyla yürütülmüştür.Araştırmanın çalışma evrenini; 2009-2010 yılı Öğrenci Seçme ve Yerleştirme Kurulu tarafından merkezi sınav ile Selçuk Üniversitesi Lisans programlarına yerleşen 1. sınıf öğrencileri oluşturmaktadır. Çalışmanın örneklemi ise; 2009-2010 yılında Selçuk Üniversitesi Lisans programlarına yerleştirilen baskın zekâ alanlarını temsil edebilecek bölümlerden, random yoluyla seçilen ve araştırmaya gönüllü olarak katılmak isteyen 245 öğrenci oluşturmaktadır.Bu araştırmanın yürütülmesinde genel tarama modeli kullanılmıştır. Araştırmada, öğrencilerin çoklu zekâ kuramına göre baskın zekâ alanlarını belirlemek amacıyla Çeliköz ve arkadaşları tarafından geliştirilen ve 11 farklı durumu içeren İlköğretim II. Kademe ve Üzeri için Baskın Zekâ Alanı ölçeğinden yararlanılmıştır. Ölçeğin uygulanması sonucu elde edilen verilerle istatistiksel çözümlemelerin yapılabilmesi için SPSS (The Statistical Packet for Social Sciences) paket programı kullanılmıştır. Öğrencilerin kişisel özelliklerinin belirlenmesinde frekans (f), yüzde (%), tutumlarının belirlenmesinde ise aritmetik ortalama ( ) ve standart sapma (ss) kullanılmıştır.Bu çalışmanın sonunda, öğrencilerin ÖSYS puanları ile baskın zekâ alanları arasında anlamlı ilişkinin olduğu ve üniversite öğrencilerinin çoklu zeka dağılımlarının ?orta? düzeyde olduğu saptanmıştır. Ayrıca, kız ve erkek öğrenciler arasında; sözel, görsel, matematiksel-mantıksal ve bedensel zekâ alanlarının baskınlık düzeylerinde farklılıklar bulunduğu, farklı puan türlerine göre üniversiteye yerleşen öğrencilerin baskın zeka düzey ve dağılımlarının da farklılık gösterdiği belirlenmiştir. Öğrencilerin, öğrenim gördükleri bölümleri tercih sıraları, baskın olan zeka alan ve dağılımlarını etkilediği farklı liselerden mezun olan üniversite öğrencilerinin baskın zekâ düzey ve dağılımları arasında farklılıklar olduğu gözlenmiştir. Bunların yanı sıra, üniversite öğrencilerinin ortaöğretim başarı puanları ile baskın zekâ alanları arasında önemli bir ilişkisi bulunmamaktadır.Anahtar Kelimeler: Çoklu zeka kuramı, ÖYS, yönlendirme, mesleki rehberlik. This study was conducted to investigate the relationship between the data obtained from University Entrance Examination System and the most dominant intelligence area according to the Multiple Intelligence Theory, and to expose whether the most dominant intelligence area differentiates or not regarding to personal characteristics.Research population is composed of the first-year undergraduate students from Selcuk University in 2009-2010 school-years. For the study sample, 245 students from faculties that can represent the most dominant intelligence areas and who want to participate the research voluntarily were randomly selected.General Survey Model has been used to conduct this study. In addition, the scale that was developed by Celikoz and his colloquies for determining the most dominant intelligent area of the elementary II level and above students is divided 11 sub-dimensions, and is used as data collection tool in this research. The Statistical Packet for Social Sciences is used to analyze the data. Frequency (f) and percentage (%) are used to describe personal characteristics, and arithmetic mean ( ) and standard deviation (ss) are used to explore attitudes.At the end of this study, a respectively meaningful relationship is determined between the data obtained from University Entrance Examination System and the most dominant intelligence area, and distribution of dominant intelligence profiles of the university students is located at the ?medium level?. In addition there are differences between female and male students? levels of verbal, visual, mathematical-logical and physical intelligence areas. Also, there are differences between levels and distributions of dominant intelligence areas of the university students in terms of different type of scores. It can be referred that the order of the preferred majors affects the most dominant intelligence area and its distribution, and it is observed that the level and distribution of the dominant intelligence area differentiates according to type of the graduated high school. Moreover, there is no meaningful relationship between secondary school achievement scores and the dominant intelligence area of the students.Key Words: Multiple Intelligence Theory, University Entrance Examination System, Guidance and Vocational Guidance.
Collections