Aktif öğrenme tekniklerinin dinleme becerisi üzerindeki etkileri
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu araştırmada ilköğretim 6. sınıf öğrencilerinin dinleme becerileri, aktif öğrenme tekniklerinden oluşan bir dinleme eğitimi programı ile geliştirilmeye çalışılmıştır. Araştırmanın temel amacı dinlemenin geliştirilebilir bir dil becerisi olduğunu, öğrencilerin dinleme becerilerinin aktif öğrenme teknikleriyle geliştirilebileceğini, bu tekniklerin öğrencilerin Türkçe dersine yönelik tutumları üzerindeki etkilerini ortaya koymaktır.Araştırma Trabzon Akçaabat Darıca İlköğretim Okulunun 6. sınıflarında yapılmıştır. Okuldaki iki şubede de yirmişer öğrenci bulunmaktadır. Öğrencilerin dinleme düzeylerini belirlemek amacıyla öyküleyici ve bilgilendirici dört metin uzman görüşü alınarak seçilmiş ve bu metinlerden hareketle dinlediğini anlamaya yönelik test soruları hazırlanmıştır. Metinler öğrencilere araştırmacı tarafından okunmuş ve ön test uygulanmıştır. Ayrıca yarı yapılandırılmış görüşme formu kullanılarak öğrencilerin aktif öğrenme tekniklerine yönelik görüşlerine dair veriler toplanmıştır.Verilerin analizinde SPSS 17. 0 programı kullanılmıştır. Altıncı sınıflardan A şubesi deney, B şubesi de kontrol grubu olarak belirlenmiştir. Bu belirleme random (rastgele) yöntemi kullanılarak yapılmıştır. Deney ve kontrol grubundaki öğrencilerin ön testteki puan ortalamaları arasında istatistikî olarak anlamlı bir fark çıkmamıştır.Deney grubuna on hafta boyunca aktif öğrenme tekniklerine göre düzenlenmiş ders planlarıyla, kontrol grubuna ise öğretmen kılavuz kitabındaki dinleme alanı yönergeleri doğrultusunda dinleme eğitimi verilmiştir. Eğitim çalışmalarından sonra her iki grubun da ortalama puanlarında bir artış görülmüştür. Ancak deney grubundaki öğrencilerin puan ortalamasındaki artış, kontrol grubundaki öğrencilerin puan ortalamasındaki artıştan belirgin derecede fazla olmuştur. Deney grubu lehine olan bu fark istatistikî olarak da anlamlı çıkmıştır. Bu sonuç, aktif öğrenme teknikleriyle verilen eğitimin öğrencilerin dinleme becerilerini geliştirdiğini göstermektedir. Öte yandan deney grubundaki öğrenciler, yapılan görüşmelerde aktif öğrenme tekniklerinin sınıf içi etkileşim, anlama ve kavrama, Türkçe dersine yönelik tutum üzerinde olumlu etkiler meydana getirdiğini, eğitici ve eğlendirici olduğunu ifade etmişlerdir.Anahtar Sözcükler: Dinleme becerisi, dinleme eğitimi, aktif öğrenme teknikleri, başarı, Türkçe dersine yönelik tutum In this research, the listening ability of the 6th grade primary students has been intended to improve with the use of a listening education program consisting of active learning techniques. The main aim of this research is to display that listening is improbable language ability and the listening ability off the students can be improved by active learning techniques and also to show the effects of this technique on the students? attitudes towards Turkish lesson.The research is carried out among the 6th grade students of Akçaabat Darıca Primary School in Trabzon. There are two 6th grade classes at school, each including twenty students. In order to determine the listening levels of the students, four narrative and instructive texts have been chosen in accordance with the experts? views and then listening comprehension oriented test questions have been prepared. Texts have been read to the students by the researcher and pre-tests have been applied. Besides, data related to students? points of views about active learning techniques have been gathered with the use of semi-structured survey.While analyzing the data, SPSS 17.0 program has been used. The Class A of the 6th grades is taken as the experimental group and the Class B is taken as the control group. This determination is done randomly. The difference between the averages of the points of the students in the experiment and control group is statistically insignificantThe experiment and the control group have been taught listening education for ten weeks, the former with lesson plans prepared with active learning techniques and the latter with the directions in the teacher?s book listening section. An increase in the average points of the two groups has been detected after the education studies. But the increase in the average points of the students in the experiment group is higher than that of the students? in the control group. The difference in favor of the experiment group is statistically significant, too. The result makes it clear that the education carried out with the active learning techniques improves the listening abilities of the students. In addition, in the interviews with the students in the experiment group, they have stated that active learning techniques have positive effects on the interaction in the class, understanding and comprehension and attitudes towards Turkish Lesson and also they have added that the techniques are educative and enjoyable.Key Words: Listening ability, education of listening, active learning techniques, success, attitude towards Turkish Lesson.
Collections