İlköğretim matematik öğretmenlerinin genel öğretmenlik davranışları açısından kendilerine yönelik yeterlilik algıları (Ankara ili örneği)
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu çalışmada ilköğretim matematik öğretmenlerinin genel öğretmenlik davranışları açısından kendilerini ne kadar yeterli algıladıklarını belirlemek ve öğretmen yeterliliğinde cinsiyet, kıdem ve mezun oldukları fakülte değişkenlerine göre farklılık gösterip göstermediğini belirlemek amaçlanmıştır.Araştırmanın çalışma evrenini; Ankara ili Altındağ, Yenimahalle, Çankaya ve Keçiören ilçelerinde görev yapan 237 ilköğretim matematik öğretmeni oluşturmuştur. Veriler, öğretmenlerce doldurulan anketler yoluyla elde edilmiştir. Anketten elde edilen verilerle, matematik öğretmenlerinin kendilerini ne derece yeterli algıladıkları ve bu yeterliliklerin cinsiyet, mezun olunan fakülte ve kıdem değişkenlerine göre anlamalı fark olup olmadığı saptanmıştır.Araştırmada, öncelikle ilgili literatürden yararlanılarak eğitim ve öğretim ile ilgili tanımlara yer verilmiş ve öğretmen yeterlilikleri ayrıntılı bir şekilde açıklanılarak kavramsal çerçeve oluşturulmuştur.Genel tarama modelinde yürütülen araştırmada veri toplama aracı olarak, Erişen ve Çeliköz (2003) tarafından geliştirilen ?Genel Öğretmenlik Davranışları Yeterlilik Ölçeği? kullanılmıştır. Ölçek 5 boyut ve 43 maddeden oluşan 5'li likert tipi bir ölçektir. Ölçekte; öğretmen adaylarının genel öğretmenlik davranışları; (1) öğretilecek alan, (2) öğretimi tasarlama, plânlama, uygulama ve yönetme, (3) öğrenci başarısını ölçme ve değerlendirme, (4) öğretim amacıyla ilgililerle iş birliği yapma ve (5) meslekî gelişim boyutlarında incelenmiştir. Araştırmada kullanılan ölçek daha önceden öğretmen adaylarına uygulanmıştır ve bu araştırmada da ilköğretim matematik öğretmenlerine kullanılan bu ölçeğin Cronbach Alfa Güvenirlik Katsayısı .96 dir. Verilerin analizinde bu anket formundaki sorular kullanılmış ve verilen cevaplar doğrultusunda analizler yapılmıştır.Araştırmada anket aracılığı ile toplanan veriler önce bilgisayar ortamına aktarılmış ve istatistiksel olarak analizi Windows SPSS versiyon 15.0 programı ile yapılmıştır. Araştırmaya katılan öğretmenlerin kişisel bilgileri frekans ve yüzde değerleri ile çözümlenmiştir. Cinsiyet açısından anlamlı bir fark olup olmadığı ?t? testiyle, kıdem ve mezun olunan üniversite değişkenleri açısından anlamalı bir fark olup olmadığı ise tek yönlü varyans analizinden yaralanılarak çözümlenmiştir. Araştırmadan elde edilen sonuçlara göre; öğretmenler genelde kendilerini yeterli olarak algılamaktadır. Cinsiyet ve kıdem açısından öğretmenler arasında anlamlı bir fark bulunmazken mezun olunan fakülte değişkeni açısından anlamlı bir fark gözlenmiştir. Elde edilen veriler literatür ışığında yorumlanarak alan ve araştırmalara katkı sağlayacak önerilerde bulunulmuştur. Throughout this study, the main aim to be reached is to determine how competently maths teachers at primary education perceive themselves in terms of general teaching behaviors and to examine whether the competency of teacher displays any distinction or not based on some variants such as gender, seniority and the graduated university.The universe of the study consists of the 237 maths teachers working in the various towns of Ankara, namely Altındağ, Yenimahalle, Çankaya and Keçiören. The data has been obtained from the surveys filled by the teachers mentioned. By means of the data, it has been determined how competently the maths teachers perceive themselves and whether this perception of efficiency marks any significant distinction based on some leading variants such as gender, the graduated university and seniority.In the study, it has been mentioned about the descriptions of education and instruction by being benefited from relevant literature, and some detailed explanations of teacher competency have been made so as to create a conceptual framework.Throughout the study conducted in general scanning model, the data has been collected with Erişen?s and Çeliköz?s (2003) ?Efficiency Scale of General Teaching Behaviors?. Consisting of the five dimensions and 43 items, the scale is a Likert-type grading. At the scale, the general teaching behaviors of prospective teachers have been assessed based on the dimensions of (1) the field to be instructed, (2) designing, planning, applying and conducting the instructional activities, (3) measuring and evaluating the student success, (4) making cooperation with the related people or institutions in instructional terms, and (5) vocational development. The scale used at the research was applied towards the prospective teachers before. At this research, the same scale has been carried out for the maths teachers at primary schools and this scale?s Cronbach alpha reliability coefficient is. 96. In analyzing the data, the questions on the survey form have been used, and accordingly the analysis has been made based on the taken responses.The whole data obtained from the survey has been transferred into digital setting, and the statistical analysis of the data has been made with Windows SPSS Version 15.0 The personal information of the teachers participated in the survey has been analyzed along with frequency and percentage values. Whether there is any significant difference in gender regards has been determined with t test. The single way variant analysis has been used to determine whether there is any significant difference in terms of the variants of seniority and the graduated university. According to the conclusions of the research, the teachers generally perceive theirselves competent. Though there has not been observed any significant difference among the teachers in terms of gender and seniority, there is a significant distinction in terms of the graduated university. The research outcomes have been interpreted and the required offers have been made accordingly.
Collections