Öğretmenlerin iş yerinde yalnızlık duygularının okullardaki örgütsel güven düzeyi ve bazı değişkenler açısından incelenmesi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu araştırma, öğretmenlerin iş yaşamında yalnızlık duyguları ile örgütsel güven düzeyleri arasındaki ilişkiyi ve öğretmenlerin iş yaşamındaki yalnızlık duygularının bazı değişkenler açısından incelenmesini amaçlamaktadır.Araştırmanın veri toplama grubunu, 2010-2011öğretim yılında Konya İli büyükşehir sınırları içinde görev yapan ilköğretim okullarında çalışan öğretmenler arasından tesadüfi küme örnekleme yoluyla seçilen toplam 405 öğretmen oluşturmaktadır.Araştırmanın veri toplama sürecinde öğretmenlerin iş yerindeki yalnızlık düzeylerini belirlemek için İş Yaşamında Yalnızlık Ölçeği (İYYÖ), örgütsel güven düzeylerini belirlemek için de Okullarda Örgütsel Güven Ölçeği (OÖGÖ) kullanılmıştır.Verilerin analizinde tanımlayıcı istatistiksel metotlar (frekans, yüzde, ortalama, standart sapma) kullanılmıştır. Verilerin analizinde bağımsız örnek t-testi, Anova testi ve Pearson Korelâsyonu kullanılmıştır.Araştırma sonucunda cinsiyet değişkenine göre öğretmenlerin iş yerinde yalnızlık puan ortalamaları anlamlı bir farklılık göstermiş ve iş yerinde bayan öğretmenlerin erkek öğretmenlerden daha fazla yalnızlık yaşadıkları anlaşılmıştır.Yaş değişkenine göre öğretmenlerin iş yerinde yalnızlık puan ortalamaları anlamlı bir farklılık göstermiş, 20-25 yaş grubu öğretmenlerin 26-30 yaş grubu öğretmenlere göre iş yaşamında daha fazla yalnızlık yaşadıkları belirlenmiştir.Medeni durum değişkenine göre öğretmenlerin iş yerinde yalnızlık puan ortalamalarının anlamlı bir farklılık gösterdiği, bekâr öğretmenlerin iş yerinde yaşadıkları yalnızlık düzeylerinin evli öğretmenlere göre anlamlı düzeyde yüksek olduğu belirlenmiştir.Eğitim düzeyi değişkenine göre öğretmenlerin iş yerinde yalnızlık puan ortalamaları anlamlı bir farklılık göstermiş ve ön lisans eğitim düzeyindeki öğretmenlerin iş yerinde yalnızlık düzeylerinin lisans ve lisansüstü eğitim düzeyindeki öğretmenlerden anlamlı düzeyde yüksek olduğu anlaşılmıştır.Mesleki kıdem değişkenine göre öğretmenlerin iş yerinde yalnızlık puan ortalamaları anlamlı bir farklılık göstermiş, 11-15 yıl arası mesleki kıdeme sahip öğretmenlerin, 1-5 yıl ve 6-10 yıl arası mesleki kıdeme sahip öğretmenlerden daha fazla iş yaşamında yalnızlık yaşadıkları belirlenmiştir.Aylık gelir değişkenine göre öğretmenlerin iş yerinde yalnızlık puan ortalamaları anlamlı bir farklılık göstermiş, 0-999 TL ve 1000-1499 TL aylık gelir grubundaki öğretmenlerin iş yaşamında, 1500-1999 TL ve 2000 TL ve üstü aylık gelir grubundaki öğretmenlerden daha fazla yalnızlık yaşadıkları anlaşılmıştır.Yerleşim yeri değişkenine göre öğretmenlerin iş yerinde yalnızlık puan ortalamaları anlamlı bir farlılık göstermiş ve kasabada görev yapan öğretmenlerin köy, ilçe ve il merkezinde görev yapan öğretmenlerden daha fazla iş yaşamında yalnızlık yaşadıkları bulgulanmıştır.Branş ve okullardaki öğretmen sayısı değişkenleri açısından öğretmenlerin iş yerinde yalnızlık puan ortalamalarının anlamlı bir farklılık göstermediği anlaşılmıştır.İş Yaşamında Yalnızlık Ölçeği (İYYÖ) ile Okullarda Örgütsel Güven Ölçeği (OÖGÖ) arasında genel olarak negatif yönde orta düzeyde bir ilişkinin olduğu ortaya çıkmıştır. İş yaşamında yalnızlık duygularını daha yoğun yaşayan öğretmenlerin okullarındaki örgütsel güven düzeylerinin düşük olduğu belirlenmiştir.Anahtar Kelimeler: İş yerinde yalnızlık, okullarda örgütsel güven. This study aims to examine the relationship between the senses of loneliness in workplace of teachers and organizational reliance level in terms of several variables.Data collecting group of study cosmists of 415 teachers selected via randomized sampling from the teachers serving in primary schools in the borders of metropolitan of the province Konya, in the educational year 2010 ? 2011.In the data collecting process of study, in order to determine the level of loneliness in workplace of teachers, Loneliness at Work Scale (LAWS), was utilized, in order to determine the levels of organizational reliance, Organizational Trust Inventory (OTI).In analyzing data, descriptive statistical methods (frequency, percentage, average, standard deviation) were utilized. In analyzing data, independent sample t-test, Anova test, an Pearson Correlation were used.As a result of the study, according to the variable of gender, it was understood that the averaged loneliness scores in workplace of teachers indicated a significant difference and that female teachers experienced more loneliness in workplace than male teachers.According to the variable of age, the averaged loneliness scores in workplace of teachers indicated a significant difference and it was determined that the teachers in the age group 20-25 experienced more loneliness in workplace compared to the teachers in the age group in 26-30.According to the variable of marital state, it was determined that the averaged loneliness scores in workplace indicated a significant difference and that the levels of loneliness in workplace of single teachers is significantly higher compared to the married teachers.According to the variable of educational level, the averaged loneliness scores in workplace of teachers indicated a significant difference and it was understood that the levels of loneliness in workplace of teachers in the level of associate degree education are significantly higher than those of the teachers in the license and postgraduate educational levels.According to the length of service in the profession, the averaged loneliness score in workplace of teachers indicated a significant difference and it was determined that the teachers with length of service of 10-15 years teachers experienced more loneliness in workplace than the teachers with length of service of 1-5 years, and 6 -10 years.According to the variable of monthly income, the averaged loneliness scores in workplace indicated a significant difference and it was understood that the teachers in the group of monthly income of TL 0- 999 and TL 1000- 1499 experienced more loneliness in workplace than the teachers in the group of monthly income of TL 1500 -1999 and TL 2000 and over.According to the variable of location, the averaged loneliness scores in workplace of teachers indicated a significant difference and it was found that the teachers serving in the town experienced more loneliness in workplace than the teachers serving in village, district, and city.In terms of branch and the number of teachers in the schools, it was understood that the averaged loneliness in workplace of teachers did not indicate any significant difference.Between Loneliness at Work Scale (LAWS) and Organizational Trust Inventory (OTI), it generally revealed that there was a medium level of correlation in negative direction It was determined that the organizational reliance levels in schools of teachers experiencing the senses of loneliness in work life more intensively were low.Keywords: Loneliness in workplace, organizational reliance in schools.
Collections