İlköğretim okulu yöneticilerinin ve öğretmenlerinin örgütsel adalet algıları ile iş doyumları arasındaki ilişki
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Son yıllarda örgütsel adaletin çeşitli değişkenlerle ilişkisine yönelik araştırmalar artmakla birlikte eğitim örgütlerinde örgütsel adalet ve çeşitli değişkenlerle ilişkisi konusunda yeterli düzeyde araştırmanın yapılmadığı görülmektedir. Bu araştırmada ilköğretim okulu yöneticilerinin ve öğretmenlerinin örgütsel adalet algılarıyla iş doyumları arasındaki ilişkiyi belirlemek amaçlanmıştır. Araştırmada ilköğretim okulu yöneticilerinin ve öğretmenlerinin örgütsel adalet algıları ve iş doyum düzeyleri; okul yöneticilerinin ve öğretmenlerinin örgütsel adalet algıları ve iş doyumlarının yaş, cinsiyet, medeni durum, öğrenim durumu, hizmet süresi, branş ve görevlerine göre farklılaşıp farklılaşmadığı incelenmiştir.Bu amaçla Mersin'in merkez ilçelerinde (Mezitli, Toroslar, Yenişehir, Akdeniz) görev yapan yönetici ve öğretmenlerden oransız küme örnekleme yöntemiyle seçilen 254 yönetici ve 542 öğretmene Niehoff ve Moorman (1996) tarafından geliştirilmiş olup Polat (2007) tarafından Türkçeye uyarlanmış olan ?Örgütsel adalet ölçeği? ve ?Minnesota iş doyum ölçeği? uygulanmıştır. Araştırmadan elde edilen veriler SPSS 17 ile çözümlenmiştir.Araştırma sonucunda; okul yöneticilerinin ve öğretmenlerinin yüksek düzeyde örgütsel adalet algısına sahipken orta düzeyde iş doyumuna sahip olduğu, okul yöneticilerinin ve öğretmenlerin dağıtımsal, işlemsel adalet algıları ve dışsal doyumlarının anlamlı bir farklılık gösterdiği, okul yöneticilerinin ve öğretmenlerinin örgütsel adalet algıları ile iş doyumları arasında pozitif yönde bir ilişkinin olduğu ve örgütsel adaletin okul yöneticilerinin iş doyumlarının %11'ini öğretmenlerin iş doyumlarının ise %18'ini açıkladığı sonuçlarına ulaşılmıştır. İn recent years despite of increasing researces in organizational justice and its relationship with diverse variants, it?s seen that there isn?t enough research to have been done in organizational justice and its relationship with diverse variants in educational organizations. İn this research it?s aimed to determine the relationship between primary school managers? and teachers? perception of organizational justice and job satisfaction. İn this research it?s analysed that primary school managers? and teachers? perception of organizational justice and job satisfaction and whether it it differentiates in terms of age, gender, aducational backround, period of service, branch and labour.Fort his purpose ?organizational justice scale?was implemented to 254 managers and 542 teachers who was selected by using dispreportional cluster sampling metod which was developed by Niehoff and Moorman (1996) and adpted to Turkish by Polat (2007) in centre of Mersin (Mezitli, Toroslar, Yenişehir, Akdeniz). Data optained from the research was analysed with SPSS17.As a result of this research it?s concluded that despite of having high level of perception of organizational justice, school of managers? and teachers? having medium level of job satisfaction, showing significant difference in distributive and procedürel perceptions justice and extrinsic satisfaction of school managers? and teachers? having a positive relationship between their perception of organizational justice and job satisfaction and organizational justice which explaing %11 of school managers? job satisfaction and %18 of teachers? job satisfaction.
Collections