Demografik ve kişilik özellikleri bakımından YİBO öğrencilerini çatışma çözme davranışlarının analizi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu araştırmada, demografik özellikler ve kişilik özellikleri bakımından YİBO öğrencilerinin çatışma çözme davranışlarının analizi yapılmıştır.Araştırmanın evrenini, Karaman İli'ndeki dört yatılı ilköğretim bölge okuluna devam eden 2. kademe öğrencileri oluşturmaktadır. Araştırma örneklemi, tesadüfi yöntem ile belirlenmiş 155 erkek, 170 kız olmak üzere 325 ilköğretim ikinci kademe öğrencisidir.Araştırmada, öğrencilerin demografik özelliklerinin belirlenmesi için Kişisel Bilgi Formu, kişilik özelliklerinin belirlenmesi için Hacettepe Kişilik Envanteri ve çatışma çözme davranışlarının belirlenmesi için Çatışma Çözme Davranışları Belirleme Ölçeği kullanılmıştır.YİBO öğrencilerinin cinsiyet ve yaşanan yer değişkenlerine göre çatışma çözme davranışları arasındaki fark ?t? testi ile, sınıf, pansiyonda kalınan süre, baba eğitim durumu, anne eğitim durumu ve gelir düzeyleri değişkenlerine göre çatışma çözme davranışları arasındaki fark ?Tek Yönlü Varyans Analizi (ANAVO)? ile analiz edilmiştir. İleri test tekniği olarak ?Tukey? testinden yararlanılmıştır. Kişilik özelliklerinin çatışma çözme davranışlarını yordama derecesi regresyon analizi ile kontrol edilmiştir. Bulguların değerlendirilmesinde anlamlılık düzeyi .05 olarak alınmıştır.Araştırma sonuçlarına göre, kız öğrencilerin çatışma çözmede problem çözme davranış puanları erkek öğrencilerin puanlarından, erkek öğrencilerin çatışma çözmede saldırganlık davranış puanlarıda kız öğrencilerin puanlarından yüksek bulunmuştur.Yaşanılan yer değişkenine göre öğrencilerin çatışma çözme davranışları arasında anlamlı farklılığa rastlanmamıştır.Pansiyonda kalma sürelerine göre, öğrencilerin çatışma çözmede problem çözme davranışları arasında anlamlı farklılığa rastlanmamıştır. Ancak üç yıldır pansiyonda kalan öğrencilerin çatışma çözmede saldırganlık davranış puanları iki yıldır kalan öğrencilerin puanlarından yüksek bulunmuştur.Baba eğitim durumları, anne eğitim durumları ve aylık gelir düzeylerine göre öğrencilerin çatışma çözme davranışları arasında anlamlı farklılığa rastlanmamıştır.Kişisel uyum ve sosyal uyum özelliklerinin, çatışma çözmede saldırganlık davranışı üzerinde anlamlı bir yordayıcı olduğu, ancak çatışma çözmede problem çözme davranışında önemli bir etkiye sahip olmadığı bulunmuştur. Genel uyum özellikleri de çatışma çözmede problem çözme ve saldırganlık davranışlarının anlamlı birer yordayacı olarak bulunmuştur. In this study, YIBO (Regional boarding primary schools) students? conflict resolution behaviors? analysis has been done in terms of their demographic characteristics and personality traits.Population of this study is consisting of students in secondary stages who are receiving education in four regional boarding primary schools in Karaman province. Research sample is composed of 155 boys and 170 girls, totally 325 middle school students who are selected randomly.Personal Information Form has been used in order to determine characteristic features of students; Hacettepe Personality Inventory has been used with the aim of determining personality traits and Conflict Resolution Behavior Identification Scale has been used for the purpose of designation of conflict resolution behaviors.Differences between conflict resolution behaviors of YİBO students? according to variables of gender and residence was analyzed with `t? test and differences between conflict resolution behaviors according to variables of class, time spending in pension, educational status of father, income levels, educational status of mother is analyzed with One-Way Analysis of Variance (ANAVO). In this study, Tukey test has been benefited as an advanced test technique. The procedure of conflict resolution behaviors of personality traits has been controlled with regression analysis. Level of significance was taken .05 at the evaluation of findings.According to research?s result, problem-solving behavior scores? of female students in conflict resolution has been found higher in proportion to problem solving behavior scores of male students scores?, and aggressive behavior scores? of male students in conflict resolution has been found higher in proportion to aggressive behavior scores? of female students.There are no significant differences that have been found between students' conflict resolution behaviors? according to variable of residence.There are no significant differences that have been found between students? conflict resolution behaviors? according to variable of time spending in pension. However, aggressive behavior scores in conflict resolution of students living in pension for three years has been found higher then students? living in pension for two years.There are no significant differences have been encountered according to variable of the educational status of father and mother or monthly income level.It has been found that personal and social harmonies are significant procedures effects on aggressive behaviors in conflict resolution, however; they have no significant effect on problem solving in conflict resolution. General compliance properties are also found as some of the significant predictors of general problem solving and agressive behaviors in problem solving.
Collections