Öğretmenlerin damgalama ve intikam eğilimlerinin işe yabancılaşmalarına etkisinin araştırılması
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu araştırmada, öğretmenlerin damgalama ve intikam eğilimlerinin işe yabancılaşmalarına olan etkisinin belirlenmesi amaçlandı. Ayrıca öğretmenlerin demografik değişken özelliklerinin işe yabancılaşmanın güçsüzlük, anlamsızlık, yalıtılmışlık ve okula yabancılaşma alt boyutlarında anlamlı farklılaşıp/ farklılaşmadığına bakılmıştır. Çalışma nicel araştırma yöntemlerinden olan ilişkisel tarama modelindedir. Araştırmanın örneklemini Konya'da görev yapmakta olan öğretmenler ve yöneticiler oluşturmuştur. Araştırmanın çalışma grubu ilköğretim, ortaöğretim ve lisede çalışan 568 öğretmenden oluşmaktadır. Araştırmada veri toplamak amacıyla `Damgalama Ölçeği`, `İntikam Ölçeği` ve `İşe Yabancılaşma Ölçeği` kullanılmıştır. Araştırmanın sonuçlarına genel olarak bakıldığında ise, öğretmenlerin işe yabancılaşmanın güçsüzlük, anlamsızlık ve yalıtılmışlık alt boyutları ile intikam eğilimleri arasında pozitif yönlü anlamlı bir ilişki bulunurken, işe yabancılaşmanın okula yabancılaşma alt boyutu ile intikam eğilimleri arasında negatif yönlü bir ilişki görülmektedir. Bazı demografik değişkenler öğretmenlerin işe yabancılaşmalarının alt boyutlarını anlamlı bir şekilde açıklarken bazıları anlamlı bir şekilde farklılaşmamaktadır. Öğretmenlerin damgalama eğilimleri işe yabancılaşmanın alt boyutlarının değişkenliğini bir kısmını açıklarken bazılarını açıklamamaktadır.Anahtar Kelimeler: damgalama, intikam, yabancılaşma, işe yabancılaşma, öğretmen In this study, it was aimed to determine the effect of teachers' stigma and revenge tendencies on work alienation. In addition, it was examined whether the demographic variable characteristics of the teachers differed significantly in the sub-dimensions of powerlessness, meaninglessness, isolation and alienation in school. The research is in the relational screening model which is one of the quantitative research methods. The sample of the study consisted of teachers and administrators working in Konya. The study group consisted of 568 teachers working in primary, secondary and high school. In order to collect data, `Stigma Scale`, `Revenge Scale` and `Work Alienation Scale` were used. When the results of the study are examined in general, there is a positive relationship between teachers' powerlessness, meaninglessness and isolation sub-dimensions of work alienation and their tendency to revenge and there is a negative correlation between the alienation in school sub-dimension of alienation and tendency to revenge. Some demographic variables explain the sub-dimensions of the alienation of teachers in a meaningful way, while others do not differ significantly. While explaining the variability of sub-dimensions of job alienation of teachers' stigmatization tendencies, they cannot explain some of them.Key words: stigma, revenge, alienation, work alienation, teacher
Collections