Otantik liderliğin, yöneticiye güven ve okulların değişime açıklık düzeyleri bakımından değerlendirilmesi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu araştırmanın amacı, otantik liderliğin yöneticiye güven ve değişime açıklık üzerindeki etkisini belirlemektir. Araştırmada karma desen yöntemlerinden yakınsayan paralel yöntem kullanılmıştır. Araştırmanın nicel kısmında, iki veya daha fazla değişken arasındaki ilişkiyi ve derecesini belirlemek için ilişkisel tarama modeli kullanılmıştır ve veriler AMOS 24 programıyla analiz edilmiştir. Araştırmanın nitel kısmı ise durum çalışmasına uygun olarak yürütülmüştür ve görüşmeler sonucunda elde edilen verilere NVivo 10 nitel veri analizi programı aracılığıyla `içerik analizi` yapılmıştır.Nicel araştırmanın katılımcılarını 2017-2018 eğitim öğretim yılında Sivas ili Merkezinde görev yapan ve basit seçkisiz örnekleme yöntemiyle seçilen 668 öğretmen oluşturmaktadır. Nitel araştırmanın katılımcılarını belirlemede ise maksimum çeşitlilik örneklemesi kullanılmıştır. Böylece 6 ilkokul, 6 ortaokul ve 6 lise türünden toplam 18 öğretmenden veri toplanmıştır.Araştırmanın nicel boyutunda, okul yöneticilerinin sergiledikleri otantik liderlik davranışları ile yöneticiye güven ve okulların değişime açıklığı arasında pozitif doğrusal ilişki olduğu ortaya çıkmıştır. Diğer bir sonuç ise yöneticiye güven ve değişime açıklık arasında pozitif doğrusal bir ilişkinin olduğudur.Araştırmanın nitel boyutunda ise yöneticilerin etik davranışlar sergilemesi, ilişkilerinde açık olması, özfarkındalığa sahip olması, bilgiyi dengeli değerlendirmesi ve empati berecilerine sahip olması durumunda, öğretmenlerin onlara güven duyabilecekleri sonucuna ulaşılmıştır. Ayrıca okul yöneticisinin otantik liderlik davranışları sergilemesi durumunda öğretmenlerin değişime karşı direncinin azaldığı, bireysel olarak gelişim sağladığı, değişime inanmalarını sağladığı, sorumluluk bilinci oluşturduğu, yaratıcılıklarının geliştiği, yeni fikirlere açık olmalarını sağladığı ve yeni hedefler belirlemelerini sağladığı sonucuna ulaşılmıştır. Son olarak ise öğretmenlerin yöneticilerine güven duymaları durumunda, değişimi destekleyebilecekleri, değişim için işbirliği kurabilecekleri, değişim için oluşturulan kural ve prosedürlere uyabilecekleri, belirlenen vizyona uyma eğilimi gösterebilecekleri ve performanslarının artabileceği sonucuna ulaşılmıştır. The purpose of this study is to determine the effect of authentic leadership on trust in manager and openness to change. The design of this study is convergent parallel mixed method which is a mixed pattern method. In the quantitative part of the study, a correlational survey model was used to determine the relationship and were analyzed with the help of AMOS 24. The qualitative part of the study was carried out in accordance with the case study and `content analysis` was applied to the data obtained as a result of the interviews with the help of NVivo 10.The participants of the quantitative research constitute 668 teachers who were selected from the Sivas province center in the academic year of 2017-2018 and selected by simple random sampling method. The maximum variation sampling moel was used to determine the participants of the qualitative research. Thus, data were collected from a total of 18 teachers from 6 primary schools, 6 secondary schools and 6 high schools.In the quantitative dimension of the study, it was revealed that authentic leadership behaviors were exhibited by school administrators positive linear relationship manager trust and school openness of change. Another conclusion is that trust in the manager has a positive linear relationship on the openness to change.In the qualitative dimension of the study, it was concluded that if the managers exhibit ethical behaviors, be open in their relations, have self-awareness, have a balanced evaluation and have empathy skills, teachers can trust them. In addition to this, if the managers exhibit authentic leadership behaviors, it provides individual development for teachers, teachers believe in change, it creates a sense of responsibility, it improves creativity, teachers form new ideas and set new targets and it reduces the resistance of teachers to change. Finally, if teachers trust their managers, they can support change, cooperate for exchange, teachers apply rules and procedures for change, tend to follow the determined vision and increase their performance.
Collections