Örgütsel erdemliliğin etik iklim ve psikolojik iyi oluşa etkisi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu araştırmanın amacı örgütsel erdemlilik algılarının etik iklim ve psikolojik iyi oluşa etkisini öğretmen algılarına göre incelemektir. Araştırmanın modeli ilişki arayıcıdır. Araştırmanın evrenini 2017-2018 eğitim-öğretim yılında Konya merkez ilçelerinde bulunan 444 okulda çalışan toplam 12.852 öğretmen oluşturmaktadır. Oranlı küme örnekleme yöntemiyle belirlenen 661 öğretmen örneklemi oluşturmaktadır. Değişkenler arasındaki ilişkilerin belirlenmesi için korelasyon analizi uygulanmıştır. Bağımlı ve bağımsız değişkenler arasındaki yordayıcı ilişkilerin belirlenmesi için yol analizi yapılmıştır. Araştırma sonucuna göre öğretmenlerin psikolojik iyi oluş algılarının yüksek düzeyde olduğu ve `cinsiyet` değişkenine göre kadın öğretmenler lehine anlamlı fark olduğu belirlenmiştir. Örgütsel erdemlilik ve etik iklim algıları ise öğretmenlerin `kıdemlerine` göre istatistiksel olarak anlamlı biçimde değişmektedir. Psikolojik iyi oluş, örgütsel erdemlilik ve etik iklim arasında anlamlı ilişkiler bulunmuştur. Örgütsel erdemliliğin ve etik iklimin psikolojik iyi oluşu açıkladıkları belirlenmiştir. Bununla birlikte etik iklimin psikolojik iyi oluş ve örgütsel erdemlilik arasında aracı etkisinin olmadığı belirlenmiştir. Erdemlerin mükemmel karakter alışkanlıkları olması ve ahlaken iyiliğe yönelmesinin etik iklimi ve psikolojik iyi oluşu desteklediği sonucuna varılmıştır. Kıdemi 1-10 yıl arasında olan öğretmenlerin hem örgütsel erdemlilik hem de etik iklim algıları diğerlerine göre daha düşüktür. Bunun nedenlerinin araştırılması önerilmektedir.Anahtar Kelimeler: Psikolojik İyi Oluş, Örgütsel Erdemlilik, Etik İklim, Erdem The aim of this study is to examine the effect of organizational virtue on ethical climate and psychological well-being according to teachers' perceptions. The research is a correlational study. The universe consists of 12,852 teachers working in 444 schools in central districts of Konya in 2017-2018 academic year. Sample consisting of 661 teachers determined with proportional cluster sampling method. Correlation analysis was used to determine the relationships between the variables. Path analysis was conducted to determine the predictive relationships between dependent and independent variables. According to the results of the study it was found that perceptions of psychological well-being are high and there is a significant difference between perceptions of psychological well-being according to `gender` in favor of women. Organizational virtuousness and ethical climate perceptions vary significantly according to `seniority`. Correlations were found between organizational virtuousness, ethical climate and psychological well-being. It was determined that organizational virtuousness and ethical climates are predictors of psychological well-being. However it was found that ethical climate had no moderating effect between psychological well-being and organizational virtuousness. It has been concluded that virtues encourage the ethical climate and the psychological well-being because of their aiming at moral goodness and of being excellent character habits. The teachers who have seniority between 1-10 years, both organizational virtuousness and ethical climate perceptions are lower than the others. It is recommended to investigate the reasons for this. Key words: Psychological Well-Being, Organisational Virtuousness, Ethical Climate, Virtue
Collections