Kadınlık algısı üzerine görsel çözümlemeler
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
İlkel toplumların evren algılayışlarındaki bazı boşluklar, zaman içinde, toplumsal ilişkileri dolaylı olarak etkilemiştir. Bu durum insanları, bilinçdışı bir şekilde, bir `cinsiyet` ayrımına sürüklemiştir. Sonrasında süregelen sosyal yaşantılarda ise, önceden var olan bu boşlukları-bilgisizlikleri kendi çıkarları adına yönlendiren eril iktidar güçleri meydana gelmiştir. Bu iktidar güçleri çeşitli yöntemler ve bahanelerle toplumlarda bir `cinsiyetçilik algısı` yaratmıştır. Bu yaratım esnasında iktidar en büyük dayanağı din adamlarından ve kilise güdümündeki sanat anlayışından almıştır.1960-70 yılları arasında filizlenen feminizm akımı sayesinde; toplumun cinsiyet üzerine oluşan dinamikleri çözülmeye başlanmış, birçok feminist düşünür ve sanatçı çeşitli çalışmalar-çeşitli eserler ile bu sorunları topluma yaymış ve toplumu düşünmeye sevk etmiştir. Toplumun önemli mercileri olan sanat kurumlarını da bu konuda baştan yaratmayı kendilerine hedef olarak belirlemişlerdir. Bu tez çalışmasında; feminist düşünürlerin `cinsiyetçilik algısı` üzerine dikkat çekilen konular irdelenmiştir. Feminist sanatçılarla birlikte bu konular üzerine yapılmış eserler referans alınarak konu görsel açıdan da araştırılmıştır. İlk iki bölümde saptanan referanslarla birlikte konu, öznel yorumlar ve uygulama çalışmalarıyla temellenen küreselleşme ve cinsiyetçilik olguları ile ele alınmıştır. Küreselleşmenin getirdiği cinsiyetçilik yaratımı kapsamında gerçekleştirilmiş birçok resim çalışmasının yanı sıra; üç boyutlu uygulamalar, dijital kolajlar ve video çalışmaları da yapılmıştır. Cinsiyet algısı üzerindeki ayrımcı -yönlendirici bakış doğrultusunda çeşitli görsel anlatı yöntemleriyle ele alınan konu, simgesel, düşünsel ve eleştirel yaklaşımlarla irdelenmiştir. Özellikle `kadın bedeni` üzerinden hareketle kadına yönelik manipülasyonlar, uygulama çalışmalarının biçim – içerik odağını oluşturmuştur.Anahtar Sözcükler: Cinsiyetçilik, Feminizm, Sanat, Kadın, Sanat Eseri, 1970, Doğa, Some spaces of primitive societes comprhension on universe have been effected the social relations indirectly in time.So this situation has dragged people into a ''sex '' discrimination unconsciously.And in the following social lifes, the masculin faculty powers that directed these existing spaces accordint to their own profits have taken place.These faculty powers have created a perception of ''sexism'' with different ways and excuses.During these creating, the faculty has taken the biggest basic from the clergymen and the art under the guidance of the church. By the means of feminism movement begining to develop between 1960-70, the dynamics about the sex of the society has begun to sort itself out, a number of feminist artists and philosophers have spread this issue throught the society and promted a lot of people to think with a variety of works and studies and have set recreating he art establishments that compose the important authorities of a society as a target to themselves. In this thesis study, the attention-grabbing topics about ''the perception of sexism'' of feminist philosophers have been studied.The topic have also been searched visually by basing the workings on this subject with feminist artists.With the determined references on first two chapters, the topic have been approached with the sexism and globalisation perceptions grounded by subjective studies and application workings.Besides a lot of photography studies realised within the sexism creation caused by the globalisation,stereo applications,digital collages and video works are also included.The topic examinated by different ways of visual narration in accordance with the discriminatory-directive view on gender perception have been studied with figurative,intellectuel and critical approaches.Specially the manipulations towards women based on ''woman body'' have composed the form-context focus of application studies.Key Words: Sexism, Feminism, Art, Woman, Artwork, 1970, Nature,
Collections