Dilsel göstergelerin imgesel karşılıkları
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
`Dilsel Göstergelerin İmgesel Karşılıkları` başlıklı bu raporda dil, göstergeler ile imgeleri, sanattadilsel göstergelerin kullanılması üzerinde durulmuş ve dilsel göstergelere ek olarak farklıgöstergelerin de sanatta uygulanmasına değinilmiştir.'Şey'lerin anlam kazanmasının tanımlanabilmelerine, sınıflandırılabilmelerine bağlı olduğusöylenebilir. Tanımlama ve dolayısıyla anlamlandırma ise dil kullanılarak gerçekleştirilir. Dilinelemanları olan sözcükler ile nesneler tanımlanır. Sözcükler yardımıyla da anlam oluşur.Oluşturulan anlam kümelerinin aktarımı da yine sözcükler aracılığıyla gerçekleşir. Dil yalnızcanesneleri tanımlamakla kalmaz, soyut kavramları da isimlendirir. Böylece sözcüklerin zihindeçağırdığı nesnelerin imgelerinin yanında soyut kavramların da imgeleri oluşur.Dilsel göstergelerin imgesel karşılıkları statik değildir ve zaman içerisinde değişir, katmanlanır.İnsanlık tarihinin ilerlemesi bağlamından bakıldığında, önceden basit duyumların sözcükleş-tirilmesi ve dolayısıyla kodlanması tarih ilerledikçe, duyumsamaya ek olarak zaman-uzamsalalgı kullanılarak geliştikçe, zihnin basit dışavurumsal tepkilerinin yerini temsili bir işlev almış-tır. İletişimde artık doğrultu, mesafe gibi uzamsal kavramlarla süre, hız gibi zamana bağlı kavramlarınkullanılması, öznel bir deneyimin nesnel bir temsilinin aktarımına dönüşebilmektedirki bu da ortak yaşam için önemli bir gereksinimdir. Böylece dil, nesnesinden giderek soyutlanırve göstergeler, işaretler, sembol ve simgeler öne çıkar.Her türlü medyanın yaygın kullanımıyla artan imgeler kalabalığı ve göstergelerin çokluğu gü-nümüz toplumunu çeşitli alt-metinler, sübliminal mesajlarla yönlendirmektedir. Böylesi yüksekmiktarda gizli mesajların açık bir zihinle algılanması da gün geçtikçe zorlaşmaktadır. Sanat, dilin anlamı taşıdığı gibi, anlam taşıyan bir dildir. Sanatın, hangi dönemde olursa olsun,insanlığın gerçekliğinin farkına varmasının ve yaşama karşı tavrını sorgulamasındaki etkisidüşünüldüğünde, günlük yaşamda kullanılan göstergelerin ve dolaylı olarak bu göstergelerinmanipülasyonlarının açığa çıkarılmasındaki etkisi yadsınamaz. Ancak bu açığa çıkarma, herzaman doğrudan bir öğreti biçiminde yapıldığında sanat bağlamından uzaklaşılmaktadır denilebilir.Böylesi bir ifşanın çok daha naif bir yaklaşımla, bazen nükteli bir biçimde günlük nesnelerinfonksiyonlarının yapıbozuma uğratılmasıyla gerçekleştirilmesi hem sanat çerçevesindençıkılmamasına, hem de istenilen mesajın iletilmesine olanak vermektedir.Raporun birinci bölümünde, insanlığın gerçeklik arayışına değinilmiş, gerçekliğin dil aracı-lığıyla aktarılması ve dilin konvansiyonlarından bahsedilmiştir. Dilsel göstergeleri irdeleyengöstergebilimin işaretler ve nesneler arasında kurduğu bağa değinilmiştir. Göstergelerin nesnelerleeşleşmesi ve sanatta bunun araştırılması ve sorgulanması René Magritte ve Joseph Kosuthüzerinden işlenmiştir. Bugüne yaklaşıldığında göstergelerin artık sadece dil aracılığıylakullanılmadığı ve göstergeler sisteminin yalnızca sözcükler olmadığı, çok daha farklı birçokkodlamanın olduğu gösterilmiştir.İkinci bölümde artık göstergelerin dilsel olması gibi bir kısıtlamadan uzaklaşılmış ve teknolojiile gelişen dünyada sanat bağlamında pek çok gösterge sistemi kullanıldığı vurgulanmıştır.Postmodernitenin nesneye ve imgeye bakışı ile yeni bir kavramsal düşünce biçiminin sanattakikarşılığı incelenmiştir. Kavramsallığı, sanat terminolojisine dâhil eden Kosuth'un bu olgu hakkındakidüşünceleri birinci bölümün ardından irdelenmeye devam edilmiş ve güncel sanattayeni okumaların bu görüşler ışığında edindiği durum araştırılmıştır. Göstergelerin sanat bağlamındanasıl kullanılabileceği ve çıkarılabilecek sonuçlar uygulamalar ile denenmiştir.Anahtar Sözcükler: Sanat, Dil, Gösterge, Semiyotik, İmge, Kavramsallık This report titled `Imagery Reciprocity of Linguistic Signs` focuses on language, signs andtheir imagery and use of linguistic signs in art and addresses to the application of signs in artother than the linguistic ones.It could be said that to obtain meaning, 'things' should be identified and classified. Identificationand thus interpretation is realized by language. By words, which are the elements of language,objects are defined. Accordingly meaning is formed with words. Respectively the transfer ofthe obtained meaning clusters is also realized with words. Language does not only determineobjects but also abstract concepts. Thereby aside from the images of the objects indicated bywords, images of abstract concepts also appear in mind. Imagery reciprocity of linguistic signs is not static and changes, becomes layered and articulatedover time. In the context of the history of human mind's progress, putting into words thuscoding of simple sensations subsequently evolve into space-time perception and a representationalfunction supersedes mind's simple expressive reactions. The use of spatial concepts suchas direction, distance and temporal concepts such as time and speed in communication, transformsa subjective experience into a translation of an objective representation which is an importantnecessity of a common life. Therefore language is increasingly isolated from the objectand signs, symbols are emphasized.The bulk of images and crowd of signs accumulated by the widespread use of all sorts of mediaguide the society by various sub-texts and subliminal messages. It is getting more difficult toperceive such high levels of hidden or direct messages with an open mind.Art is a language carrying meaning just as language carries meaning. No matter what era,considering the effect on the humanity's understanding of reality and questioning its attitudetowards life, art's role of exposing everyday signs and implicitly their manipulations cannot beignored. However it appears that there is a divergence from the context of art if this exposurerealized directly in the form of a teaching or a doctrine. The realization of such disclosure by thedeconstruction of everyday objects' functions with a more naïve approach, sometimes in a wittymanner allows both not to leave the frame of art and to transmit the desired message.In the first part of this report, humanity's quest for reality, the transfer of reality through thelanguage and the conventions of language are mentioned. The connection between signs andobjects that Semiotics which examines linguistic signs, is noted. The match between signs andobjects and the investigation and questioning of this match in art is argued through René Magritteand Joseph Kosuth. It is emphasized that today, signs are no longer used only in languageand sign systems do not consist of only words but there are many other different coding.In the second part, as the limitation that the signs should only be linguistic, is removed, it is emphasizedthat in art context, many sign systems are used in a world developing with technology.A new conceptual mind set in art, from the perspective of postmodernity to object and image, isanalyzed. The contemplations of Kosuth on the matter, who included `conceptuality` in art terminology,continued to be studied following the first part and the status of new interpretationsin contemporary art in light of these contemplations is examined. The utilization of signs in artcontext, and obtained outcomes are experimented with the artworks.Keywords: Art, Language, Sign, Semiotics, Image, Conceptuality.
Collections