İç mekan tasarımının hacim akustiğine etkisi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
İnsanlar geçmişten bu yana çeşitli toplanma alanları inşa etmişlerdir ve çeşitli etkinlikler düzenleyerek sosyal iletişimde bulunmuşlardır. Bu toplanma mekanları antik çağ amfi tiyatrolarından günümüze kadar gelişim göstermiş ve günümüze kadar ulaşmıştır. Bu süreç içerisinde akustik bilimi gelişim göstermiş ve alt dallara ayrılmıştır. Mimari Akustiğin alt dalı olan Hacim Akustiği çalışmamızın temelini oluşturmaktadır. İç mekan tasarımının hacim akustiği üzerine etkisi araştırılmış örnekler üzerinde analizler yapılmıştır. Sonuçta iç mekan tasarımının hacim akustiğine etkisi analizlerden ve araştırmalardan elde edilen veriler doğrultusunda belirlenmiştir. Tezin birinci bölümünde genel bir giriş yapılmış, tezin amacından bahsedilmiş ve incelenecek konular kısaca açıklanmıştır.Tezin ikinci bölümünde hacim akustiği kavramının tanımı yapılmış ve tarihsel süreçteki gelişiminden kısaca anlatılmıştır. Tezin üçüncü bölümünde ses kavramı ele alınmıştır. Sesin kapalı hacimlerdeki hareketi ve sesin fiziksel özellikleri açıklanmıştır. Hacim içerisinde sesin yayılması, yansıması, yutulması, kırılması gibi fiziksel özellikleri ele alınmıştır. Yansışım süresi ve akustik kusurlarından birisi olan ekodan bahsedilmiştir. Tezin dördüncü bölümünde Hacim Akustiği kavramı ele alınmış, Mimari Akustik ve Yapı Akustiğinden ayrıldığı noktalara değinilmiştir. Hacim biçimlenişinin akustiğe olan etkisi dört başlık altında ele alınarak açıklanmıştır. Hacim Akustiği ölçümlerinde kullanılan nesnel parametreler ve konuşma amaçlı mekanların performansını etkileyen parametrelerin üzerinde özellikle durulmuştur. Tezin beşinci bölümünde iç mekan tasarımlarının hacim akustiğine etkisi ele alınmıştır. Çalışmanın konusunu oluşturan kriterler belirlenerek, iç mekan tasarımında kullanılan tasarım ilkelerinin üzerinde durulmuştur. Salonun tasarımının akustikle olan ilişkisi kurulmuş; bu ilişkiyi güçlendirecek analizler yapılmıştır. Tezin altıncı bölümünde tez kapsamında analizi yapılan sonuçlar kapsamında örnek incelemeleri yapılmıştır. Seçilen iki salonun ortak özellikleri belirlenmiş ve ortak tasarım kriterleri açısından ele alınmıştır. Ankara Devlet Resim ve Heykel Müzesi Konser Salonu ve M.S.G.Ü. Sedad Hakkı Eldem Oditoryumu hakkında genel bilgiler verilmiş, akustik ve mekânsal incelemeleri yapılmış; aralarındaki ilişki karşılaştırmalı olarak incelenmiştir. Akustik ölçümler ve mekânsal değerlendirmeler sonucunda iç mekanların tasarımının hacim akustiğine etkisi araştırılmıştır. Tezin yedinci ve son bölümünde çalışmanın genel bir değerlendirmesi yapılmış, iç mekan tasarımının hacim akustiğine etkisi kriterlerle belirlenmiştir. Anahtar Sözcükler Hacim Akustiği , mimari akustik , iç mekan tasarımı , akustik ,iç mimarlık , çok amaçlı salon People have built many gathering areas since the past and organized various events to socially interact. These meeting places evolved from the ancient amphitheater and has survived until today. During this process acoustic science has been developed and is divided into sub-branches.Room Acoustic a sub-branch of Architectural Acoustics is the basis of our study. Effects of interior design to room acoustic was investigated and analysis was done on sample studies. At the end effects of Interior design to room acoustic is determined from analysis and data obtained from results of studies.In the first part of the thesis, there is a general introduction, the aim of the thesis is mentioned and issues to be examined are briefly explained.In the second part of the thesis, the definition of room acoustic is given and its historical development is briefly discussed. In the third part of the thesis the concept of sound is discussed. The movement and physical properties of sound in enclosures is discussed. reverberation time and one of the defects of acoustic, echo is mentionedIn the fourth part of the thesis concept of room acoustic is discussed. Areas that it is differenciatied from Architectural Acoustics and Building Acoustics are discussed. Effects of room geometry to acoustic is explained under four headings. objective parameters used in room acoustic measurement and parameters that affect the performance of the places for conversation are especially focused.In the fifth part of the thesis effects of interior design to room acoustic is discussed. criterias which form the subject of the study are determined, design principles used in interior design are mentioned. The relationship between hall's design and acoustics is established; analyzes were carried out to strengthen this relationship.In the sixth part of the thesis samples inspection is conducted through results that are analyzed as part of the thesis investigation. Common features of the two halls selected are identified and discussed in terms of common design criterias. general information about Ankara state Art and Sculpture Museum Concert Hall and M.S.G.Ü. Sedad Hakkı Eldem Auditorium is given, acoustic and spatial analysis made; relations between two halls were comparatively examined. After acoustic measurements and spatial analysis effects of interior design on room acoustic is investigated.In the seventh and final part of the thesis general assessment is made on the study, criterias of effects of interior design on room acoustic is determined.KeywordsRoom Acoustics, architectural acoustics, İnterior design, acoustic, interior architecture, multi purpose hall.
Collections