Özne nesne ilişkisi bağlamında `yığın nesneleri`
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
ÖZET GÜVENDİ ULUTAŞ Ümit. Özne Nesne İlişkisi Bağlamında `Yığın Nesneleri`, Sanatta Yeterlik, Ankara, 2016. Toplumun, ekonomik ve kültürel açıdan benzersiz bir dönemini anlatan modernizmin yarattığı bir fenomen olan `yığınlar`, önceki dönemlerde karşılaşılan doğal veya insan yapımı şeylerin yığınlaşmasından farklı bir anlam taşımaktadır. Kültürel olarak kentleşme ve göç olgusu insan yığınlarını ve yeni bir toplumsallığı yaratırken, ekonomik olarak hızla artan seri üretim ve tüketim de yığın nesnelerin oluşmasını sağlamıştır. Yığınlar; parçalanmışlığın, yalıtılmışlığın, görünmezliğin, geçiciliğin, birikmişliğin toptan kayıtsızlık biçimini aldığı bu dünyada yeni bir görü ve bilincin görsel tanığıdır. Günümüzde herşeyin ticari değer kazandığı, sınır tanımadığı, kamusal alanlarımızdan özel alanlarımıza kadar tüketimle yönlendirildiğimiz, artık daha çok tükettiğimiz kendimizden bir şey katamadığımız bir kültürün içinde, boşluğun, derinliksizliğin post manzaralarıdır. Yaşadığı yüzyılın ve çağının tanığı olarak sanatçılar, aynı zamanda içinde yaşadığı toplumsal yapının birer öznesidir. Tez kapsamında oluşturulan çalışmalar ile toplumsal yapıda özneler tarafından fark edilmeyen `yığın` fenomeninin görsel imgelere dönüştürülmesi sürecinde resimlerde beliren anlam ile yeni bir bilinç ve öznellik yaratılmaya çalışılmıştır. Resimlerde öznelerin bilincini ve algısını yönlendiren medya, reklam ve tüketim imgeleri kendi anlamlarından soyutlanarak çeşitli anlam kümeleri oluşturulmuştur. Farklı kaynaklardan alınan bu imgelerin yan yana, üst üste katmanlarının oluşturduğu anlam ve plastik dille varolan gerçeklik sorgulanmıştır.Anahtar Sözcükler: Modernizm, Özne, Nesne, Postmodernizm, Tüketim, Sanat, Yığın ABSTRACTGUVENDİ ULUTAS, Umit. Objects of Mass Accumulation in the Context of Object Subject Relationship. Proficiency in Art Thesis, Ankara, 2016.`Objects of mass accumulation`, a phenomenon formed by modernism that describes a unique period of economic and cultural aspects of society, carries a different meaning from accumulations caused by natural or man-made processes in previous periods. While the culture of urbanization and migration construct human hordes and a new type of society, rapidly increasing economy of mass production and consumption has led to the formation of objects of mass accumulation.In a world shaped by indifference of fragmentation, isolation, invisibility, temporariness and accumulation, objects of mass accumulation are a witness of a new vision and visual consciousness. They are post landscapes of emptiness and shallowness in a culture where now we consume more and add nothing from within and where everything has gained commercial value without any boundaries and has reached its consumptive influence from public areas to our private spaces.Artists, who are spectators of their century and age, are at same time subjects of social arrangements in which they live. A new consciousness and subjectivity has been aimed to be constructed through the works produced in the scope of the thesis and the meaning appeared in the paintings in the process of transforming the phenomena of `objects of mass accumulation`, which are unnoticed by the subjects, to visual images. Images of media, advertising and consumption, steer the subjects' consciousness and perception in the paintings, were abstracted from their own senses to assemble various cluster of meanings. These meanings formed by the superimposed layers of images taken from different sources and the reality that exists through the plastic language was examined.Keywords: Modernism, Subject, Object, Postmodernism, Consume, Art, Mass accumulation
Collections