Kara romantizm, düşsel imgeler ve kâbus resimleri
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
İlk olarak, 1930 yılında Mario Praz'ın adlandırmasıyla Kara Romantizm (DarkRomanticsm), garip görünümlerin resmedildiği, şok ve dehşet tasvirlerinin yoğunlaşıldığı,estetizmle Sembolizm'in, dekadan (çöküş) ile akıl dışılığın kendini iç içe bulduğu bir anlayışolarak sanat dünyasına egemen olmuştur. Orta Çağ'dan itibaren cehennem tasvirleriylebirlikte özellikle XVIII. yüzyıldan günümüze, insanın iç çatışmalarını yansıtan kara resimler,gotik edebiyatın hayaletlerini, canavarlarını ve histeri krizi içindeki ruh hallerini tuvale taşır.XVIII. yüzyıldan günümüze sanat eserlerinde yer alan grotesk bedenler üzerinden biçimkazanan karanlık kâbuslar, yıkım ve ölüm içgüdüsü, delilik, gizem, irrasyonellik, suç vedistopik olan tüm olgular, metafizik evrenin varlık alanları olarak, Kara Romantizm'in başlıcaöğeleridir. Edebiyatta Kara Romantizm, kendisine neo-gotik (yeni gotik) olarak yer bulurken,akıl çağına, dönemin politikasına ve devrimlere tepki olarak karşımıza çıkar. Karanlık,kasvetli olanın önem kazandığı, daha çok kötümser (pesimist) doğayı ele alan gotik romanlar,günümüze kadar popülerliğini sürdürür. İngiliz Gotiği ile ilişkili olarak, feodal gücün imajlarıolan şatolar ve kaleler daha sonraları Amerikan Gotiği'nde ev ile ilişkili hale gelmiştir.Harabeler, mezarlar, manastırlar, ormanlar, malikâneler; paranoya, histeri ve voyörizm(röntgencilik); sınıfsal ayrım, cinsiyetçilik, ataerkil güç, kimlik sorunu, yeni topraklardakikıyımlar, kâbuslar ve toplumsal düzen literatürde/resimde/sinemada Kara Romantizm'inilgilendiği konular, mekânlar ve ruh halleri olmuştur. Vampirler, cadılar, demonlar,canavarlar, deli doktorlar, hayaletler ve ucubeler ile birlikte düşsel figürler popüler kültüredeğin sanat dallarında değişimler göstermiş, resimlerarası ve metinlerarası bir etkileşimiçerisinde günümüze kadar kâbusun imajları olmuştur. First time in 1930, having named by Mario Praz; Dark Romanticism, becamesignificant perception over the Art of World. As a concept of weird images, depictionsinsdensely described shocking and horror scenes, simultanously existing of esthetism withSymbolicm and also decadende and unlogical. Dark paintings and drawings with it's helldiscriptions since Medieval Era and with iternal conflicts of human, especially since XVIII.century, has been carry, dreams of gothic literature, monsters and spritual condictions inhysteria on to the canvas. As of presence metaphysical universe, dark nightmares, shaped ongrotesque bodies since XVIII. century, destruction and death instinct, madness, mystery anirrotionality, all crime and dystopic cases are main objects of Dark Romanticism. As DarkRomanticism, finding place in literature as a neo gothic and it also appears as reaction to thevice age, and politics of the period. The gothic novels, which dealwith the pessimistic natureof dark, gloomy one, continue to be as popular as so far. İn connection with the EnglishGothic, chateaux and castles, which have close connection to feudal power, have becomehome-related in American Gothic.Ruins, tombs, manasteries, forests, mansions, paranoic hysteria and voyeurism; classdistinction, sexism, patriachal power, identity problem, massacres in new lands, nightmaresand social oreder have been the subjects venues and mood of Dark Romanticism in theLiterature/painting/cinema. With vampires, witches, demons, monsters, mad doctors, ghostsand freaks, imaginary figures have shown changes in art branches to popular cultures, andimages of day-to-day nightmares in inter painting and intertextual interaction have been made.
Collections