Op. 101, op. 106, op. 109, op. 110 ve op. 111`den hareketle, Beethoven`ın piyano sonatlarında gelişme bölümlerinin tematik analizi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu çalışma, Geç Dönem piyano sonatlarından hareketle Beethoven'ın bütün piyano sonatlarının Sonat-Allegro formundaki birinci muvmanların Gelişme bölümlerinin tematik yapısı üzerine analitik bir incelemedir. Çalışmanın Giriş bölümünde; `Beethoven'ın piyano sonatlarının sınıflandırılması` konusu ele alınmakta, ardından gelen ikinci bölümde ise çalışma yöntemi sergilenmektedir. Analiz başlıklı üçüncü bölümde, Geç Dönem'e ait her bir muvman için `uzunluk, modalite gibi genel özelliklerin ve formal yapının belirlenmesi`, `Gelişme bölümlerinde rastlanılan malzemelerin, Sergi'deki formal öğelerle ilişkileri bakımından kökenlerinin saptanması` ve `söz konusu malzemelerin, Gelişme bölümü içindeki dağılımlarının saptanması` aşamalarından oluşan kapsamlı bir analiz gerçekleştirilmiştir. Elde edilen bulgular ışığında Geç Dönem piyano sonatlarının birinci muvmanlarının Gelişme bölümlerinin tematik analizi topluca değerlendirildikten sonra konu ile ilgili daha önce hazırlanmış olan Ferhat Çaylı'ya ait `Beethoven'ın Erken Dönem Piyano Sonatlarında Gelişme Bölümlerinin Tematik Analizi` (2014) ile Saime Zeynep Aydın'a ait `Beethoven'ın Orta Dönem Piyano Sonatlarında Gelişme Bölümlerinin Tematik Analizi` (2018) adlı tez çalışmalarında elde edilen sonuçlarla birlikte dönemsel olarak karşılaştırmalı ve tüm sonatlara ilişkin toplu değerlendirmelerde bulunulmuştur. Tüm dönemlere ait elde edilen bulgular ışığında muvmanların, uzunluklarına göre, `Kısa`, `Orta` ve `Uzun` olmak üzere üç grup altında kümelendiği; Gelişme bölümlerinde 10 farklı malzeme çeşidinin kullanıldığı; en sık kullanılan malzemelerin Tema 1 olduğu, Tema 1'e ait malzemenin kullanım oranı dönemler ilerledikçe artış gösterdiği, Gelişme bölümlerinin başlangıç ve sonlarında, `Tema 1` ağırlıklı belirli tematik şablonların kullanıldığı; eşliklerin tematik bağlamları dışında kullanımı dönemler ilerledikçe azalma gösterdiği, sonuçlarına ulaşılmıştır. This study is an analytical review of the thematic structure of Development sections of first movements of Ludwig van Beethoven's all piano sonatas in the Sonat-Allegro form with reference to Late Piano Sonatas.In the Introduction section of the study; `classification of Beethoven's piano sonatas` is discussed, followed by the second part where the method of work is exhibited. In the third chapter (Analysis), a comprehensive analysis, consisting of `determination of the formal structure and general characteristics such as length and mode for each movement`, `discovering origins of materials used in the Development sections regarding their relationships with the formal elements in the Exposition`, `determining these materials' amount of use in Development sections`, is carried out for each movement of the Late Periods. After the thematic analysis of the developmental sections of the first movements of the Late Period piano sonatas is evaluated in the obtained findings, periodical comparative and collective evaluations are made on all the sonatas together with the results obtained in the previous thesis studies of Ferhat Çaylı's `Thematic Analysis of Development Sections in Ludwig Van Beethoven's Early Piano Sonatas` (2014) and `Thematic Analysis of Development Sections in Ludwig Van Beethoven's Mid-Term Piano Sonatas` by Saime Zeynep Aydın.It was concluded that; in the light of findings obtained from all periods the movements are grouped as `Short`, `Medium` and `Long` according to their lengths, ,10 different kinds of materials are used in the Development sections, the most frequently used materials are of Theme 1, the usage rate of the materials from Theme 1 increases as the periods progress, at the beginnings and endings of the development sections, the certain thematic templates of `Theme 1` are used predominantly, the use of the accompaniments outside of their thematic contexts decreases as the periods progress.
Collections